Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740n
HEJ! Jag har en volvo 740 -88 som har dummat sig ett bra tag nu och jag har läst och kollat nästan allt.

Den får ingen gnista!
Det som hände från början ca. 4 månader sen var att bilen "huggde" till. (Den dog men gick igång direkt)
Senare har den börjat dö helt random så man fick sitta o vänta ca 10 min så starta den och gick perfekt!
Nu är bilen helt död och startar inte alls.

*Det jag bytt*
*Hallgivare i fördelarn. (Dock begagnad)
* Fördelarlock och rotor e nytt.
*4 stycken tändspolar. Nya och gamla.
*tändkablar
*tändmodul
*tändstift
*batteri.
*både bränsle och "el" box.
M.m

Jag har kommit fram till att den inte får ifrån tändspolen.
När jag mäter 12v ifrån tändningslåset med tändning så får jag 10/12v men så fort jag ska starta så dör den "strömmen".

Tacksam för svar :)
Senast redigerad av 1 Volvo740n, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kopplar en provlampa istället för tändspolen, alltså ta loss båda kablarna från tändspolen och sätt en provlampa mellan så ska den blinka när du "kör" på starten. Gör den inte det är det fel efter tändspolen typ Hallgivare, tändmodul. Blinkar den är det något annat fel. Du ska ha ström vid tändspolen ingång 15 när tändningen är på, på utgång 1 så jordas strömen via tändmodulen när det kommer puls från Hallgivaren
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo740n
Glömde skriva att jag bytt bränslereläet.
Jag testade att mäta 15 kabeln till spolen vid tändning och då ligger den på ca. 6v MEN 0v vid start.
av Volvo740n
Kan tändlåset/kontaktdonet ha något med denna att göra? För det är de enda jag inte bytt. Har även kollat så att säkringarna (12/13) e hela
av Rådlös
Bara som en liten viskning: "Du är egentligen i fel forumsavdelning." 740 ligger ihop med 940 i en egen avdelning, men nu har du redan fått svar av en kunnig, så häng kvar tills någon moderator tycker annorlunda.
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvo740n skrev:Jag testade att mäta 15 kabeln till spolen vid tändning och då ligger den på ca. 6v MEN 0v vid start.
Om du mäter på kabeln när den är borttagen från tändspolen? Vad visar den då? Det verkar som du har ett kraftigt spänningsfall. Drar den runt motorn ordentligt när du kör på starten? Var har du för spänning om du mäter på batteriet?. Sitter batterikablarna fast ordentligt och är rena och infettade?? Det går en kabel (ganska grov, 10mm² Röd) som går till en kopplingsplint vid bränsleboxen. Där delar den sig till 2 kablar, den ena går direkt till tänd.låset, den andra går till elcentralens 30 anslutning. Både vid batteriet och vid plinten är det inte ovanligt med dålig kontakt. känn på kablarna så att dom sitter fast ordentligt. Särskilt vid batteriet är det lite lurt, det sitter 2 st muttrar (om det är original) båda måste vara fastdragna. Den ena håller fast batterikabelskon och den andra håller fast kabeln som går till plinten vid bränsleboxen, den muttern brukar kunna vara lös
av Volvo740n
Batteriet är i väldigt bra skick och kablarna ser hela ut till batteriet. Ja den går bra på starten!
MEN jag kom på att varvräknaren ska ju börja "hoppa" på starten? De gör den inte. Och då är det hallgivaren (?).
Och hallgivaren jag köpte utav en har lurat massvis folk på skrot!
Så jag söker nu en hallgivare inom östergötland :)
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]