Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Edda98
Hejsan! För inte så länge sedan köpte jag en Volvo 940 Ltt -95. Dessvärre fick jag med ett problem på köpet! Om man gasar på och kopplar ur efteråt så sjunker varvet hastigt och bilen dör... Det skumma är att om jag tar ur och sätter i kontakten till luftmassemätaren så går den upp till ungefär 1000rpm på tomgång men sen går den som en klocka! När man sen startar om bilen är det samma sak så för att den ska gå bra får man gå ut och ta ur och sätta i kontakten varje gång... De här med att den går bra efter man dragit ur och stoppat i kontakten kan de ha något att göra med att bilen går in i något slags läge där tanken är att den ska fungera trots att lambdan är trasig? Bara för att man ska kunna ta sig till en verkstad. Någon som vet om de finns obd på bilen eller vart jag nu läser av felkoder. Kan inte hitta någon box i motorrummet...

Saker jag har provat med:
Gjort rent spjällhus och smörjt tomgångsmotor.
Bytt alla vakuumslangar.
Provat att byta bränsletrycksregulatorn.
Jag har även provat en annan luftmassemätare.

Tack på förhand!
På årsmodell 95 ska det finnas en box i motorrummet... det var först på årsmodell 96 som den försvann och ersattes av ett uttag inne i bilen. (Isåfall sitter uttaget i en lucka i botten av facket under armstödet mellan framstolarna).

Felet som du beskriver beror ofta på luftläcka någonstans mellan turbon och insuget, t ex i intercoolern. Då går mer luft genom luftmassemätaren än vad som kommer in i motorn (en del läcker ju ut på vägen), och bränslesystemet blir "lurat" att spruta in för mycket bränsle i förhållande till mängden luft som faktiskt dras in i motorn, och motorn kvävs. (Samma fel uppstår om man försöker montera öppen dumpventil istället för den återcirkulerande.)

Drar man ur kontakten så hamnar bränslesystemet i nödläge som du skriver, och struntar i signalen från luftmassemätaren. Då blir bilen körbar, men brukar inte gå jättebra, så det du beskriver är lite konstigt ändå.
Tack för snabbt svar! Då kanske de är en -96 jag har iaf... Har inte fått någon riktig klarhet i det för att på transportstyrelsen står det att bilen togs i bruk -95 men årsmodell är -96 av någon konstig anledning :shock: Jag ska försöka få tag i någon som kan koppla in en såndär dator och se om det finns nå felkoder. Jag har suttit dit öppet luftfilter men bilen dog likadant innan jag bytte till öppet :???: Det är om man skulle pröva att byta intercoolern :P Tack ännu en gång!
Edda98 skrev: Då kanske de är en -96 jag har iaf... Har inte fått någon riktig klarhet i det för att på transportstyrelsen står det att bilen togs i bruk -95 men årsmodell är -96 av någon konstig anledning
Volvo tillverkade (då i alla fall) bilar från augusti till juni. Nya årsmodellen började tillverkas efter semestern och såldes och registrerades den innan siste december så så fick den av Bilregistret bli årsmodell för det året, registrerades den efter nyår så blev det det året som blev årsmodell. Detta ställde till problem i början med osålda bilar som stod över nästa årsskifte också som då blev upp till 2 år nyare än sina "syskon". Detta är "rättat till" (tror jag) för jag har inte hört något om det på länge. Så din bil kan vara både -95 och -96 års modell, men numera kallar man det "MY" (Model Year) så din bil är i så fall en MY-96 tillverkad och såld -95.
Bilens årsmodell hade inte med när den blev registrerad, såld eller tagen i trafik att göra, utan avgjordes av tillverkaren. Som du skriver så började Volvo tillverka nästa årsmodell efter semestern. De flesta större förändringar infördes just när det kom en ny årsmodell, t ex ändringen av diagnossystemet. Det hade väl mycket med fabrikernas struktur och organisation att göra.

Det som visas i registret är bilens "fordonsår", vilket inte alltid är samma som årsmodellen.

På 940 kan man se vilken årsmodell bilen har med hjälp av VIN-numret, som t ex finns på skylten i motorrummet. (Tyvärr framgår det inte i klartext, utan man måste slå i en tabell.)

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]