Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1109238
För ca 2 år sedan böt jag vattenpump på 740in, jag var lite stressad och hade inte köpt nya skruvar (som ska köpas nya varje pump byte?) så en skruv blev avbruten ganska långt in mot motorblocket, antagligen för att jag bråkade med detta röret på sidan av motorn (vid oljefiltret) så jag monterade pumpen ändå. Det har gått bra sedan dess men nu har det börjat läcka ganska mycket vätska från den övre packningen mestadels tror jag.

Dom sakerna jag undrar över är:

Hur gör jag det rätt denna gång med den övre packningen?

Hur hanterar man röret på bästa sätt, skruva lös i sitt fäste och monteras på vattenpumpen efter denna är åtskruvad ordentligt?

Vad är bästa metoden för att få ut den avbrutna skruven?

Behöver jag byta pump? Den har gått ca 3000 mil

Känner mig lite stressad inför vintern så jag vill att det blir rätt.
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
#1109298
Är pumpen glapp i axeln så byt, men har den bara gått 3.000 mil så borde den fortfarande ha mycket kvar att ge.

För att få tätt så ska man använda en kofot eller liknande och pressa upp pumpen, samtidigt som man drar åt skruvarna. Jag gillar dessutom packningsklister och brukar ha som vana att behandla tätande ytor med sådant, även om det ska bli tätt ändå...

Ang. skruven så beror det på hur illa den sitter?
Nummer ett är värme (en gasolbrännare duger) om du ska försöka ta den med polygrip eller kanske rörtång.
Bästa alternativet annars är att lägga dit en mutter som sen svetsas fast i det som är kvar av skruven. Med största sannolikhet så gör värmen, och det faktum att du kan använda en vanlig 13 mm-nyckel eller så att det släpper fint. :-)-)

Har skruven gått av jäms med motorblocket så är det nog lika bra att försiktigt borra ur resterna och sen gänga upp hålet på nytt.
#1109916
volvo244gle skrev:Är pumpen glapp i axeln så byt, men har den bara gått 3.000 mil så borde den fortfarande ha mycket kvar att ge.

För att få tätt så ska man använda en kofot eller liknande och pressa upp pumpen, samtidigt som man drar åt skruvarna. Jag gillar dessutom packningsklister och brukar ha som vana att behandla tätande ytor med sådant, även om det ska bli tätt ändå...

Ang. skruven så beror det på hur illa den sitter?
Nummer ett är värme (en gasolbrännare duger) om du ska försöka ta den med polygrip eller kanske rörtång.
Bästa alternativet annars är att lägga dit en mutter som sen svetsas fast i det som är kvar av skruven. Med största sannolikhet så gör värmen, och det faktum att du kan använda en vanlig 13 mm-nyckel eller så att det släpper fint. :-)-)

Har skruven gått av jäms med motorblocket så är det nog lika bra att försiktigt borra ur resterna och sen gänga upp hålet på nytt.
Var och hur placerar du kofoten när du trycker upp den?

Sätter du packningsklister på packningen innan montering eller efteråt på utsidan?

Jag minns inte riktigt hur när motorblocket den var avbruten men ganska när skulle jag tro. jag tror inte att jag har kunskaper att borra ur och gänga om. Är det bäst att lägga en 13 mm mutter istället för rätt storlek och svetsa i hålet på muttern alltså så jag förstår hur du tänker?
#1110105
Japp, svetsa dit en mutter precis som i videon det länkades till. :) Detta misslyckas sällan men kräver självfallet att man har tillgång till MIG/MAG eller t.o.m. pinne som i filmen.

De första tre metoderna är svåra att tillämpa när det har rostat fast ordentligt, och svårt överhuvudtaget att få någon kraft i slagen utan att mosa det som är kvar av skruven.

Metod 5 där man använder en så kallad "grispitt" rekommenderas absolut inte. Risken är stor att det inte fungerar, och att det härdade och superhårda verktyget istället går av inuti i skruven... Sen har man stora problem då man i princip kan glömma det här med att borra.

Metod 6 och 7, borra och gänga... Det man bör ställa in sig på vid avsaknad av svets och efter att man förnuftigt nog låtit "pitten" vara. :mrgreen:

Ang. monteringen så kan jag inte svara på rak arm hur kofoten eller annat brytverktyg anbringas, det brukar ge sig självt när man håller på.
Det handlar alltså bara om att pressa upp pumpen mot toppen lite lagom hårt. Man behöver absolut inte ta i så något riskerar att gå sönder.

Ev. klister stryker du ut i ett tunt lager på packningens tätningsytor, innan monteringen.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?