Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagar
Bilen drog kraftigt åt vänster vid bromsning,om man bromsade flera gånger verkade felet borta.Köpte nya klossar och hoppades att felet skulle vara borta, men icke, så jag köpte ett nytt bromsok till höger sida och då verkade det fungera,men nu är felet tillbaka och jag har nya klossar och nytt bromsok. Bilen har inte ABS, så jag blir inte klok på vad som är fel, kan det vara huvudcylindern? Har aldrig haft liknande fel på någon bil någonsin.
av Waizguy
Om bilen stack åt vänster så är det troligtvis vänster ok som kärvar och bromsen ligger på hela tiden. Gör en genomkoll av bromssystemet, kolla så att kolvarna går lätt i oken att ingen broms ligger på. Kolla hur bromsslangarna ser ut. Utvändigt läckage någonstans? finns bromsvätska i båda facken i behållaren? Hur känns pedalen?
Man bör alltid byta båda sidor när man byter något i bromssystemet. Dels för att vara säker på att just dom sakerna är Ok på båda sidor, dels för att vara säker på att det är likadana grejer på båda sidor, dels för att det (oftast) är lika gamla grejer på båda sidor så är det "strul" med det ena så är garanterat det andra inte mycket bättre. "Motionera" kolvarna i oken är nog en sak som man bör göra ofta, särskilt på bilar av den ålder vi "pratar" om här, och gärna spruta in (jag använder sedan många år kopparspray) smörjmedel av något slag under damasken/gummiskyddet, absolut inte motorolja. Sedan är bromsslangarna, som nämnts, en sak som bör bytas efter 20 år. Dom "löses upp" invändigt och hindrar flödet av bromsvätska åt båda hållen och det syns inte utvändigt. Glöm inte bromsskivorna, en rostig yta bromsar sämre än en blank, särskilt om man inte knackar bort rostkanterna när man byter klossar
av lagar
Felet hittat! Helt vansinnigt det var länkarmssbustningarna på vänster sida som var helt borta, hjulet var helt löst, och det var inte konstigt att den drog åt vänster. Borde ha upptäck det, men jag lade allt krut på att felet var i bromssystemet på höger sida. Köper en renoveringssats med alla bustningar och brickor för under 200kr på OJANPERÄ. :D

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?