Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Össe
Hej!
Jag har en Volvo 745 1992 med en b230 och mitt problem är att när man varvar den över 3000 varv så börjar den att vandra i varv, den sjunker ner till 2800 sedan upp till 3500 och så fortsätter den och detta är när man har jämn gas och det spelar ingen roll om man gör det när bilen rullar eller och man varvar när den står still.
Tacksam för tips då jag inte är så bra på detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med att ta ut felkoder på den. Får du inga felkoder kan det vara en hjälp det också. Du har ett lite annorlunda bränsle/tändsystem på din bil (Rex/Regina) utan LMM, men många andra komponenter är samma. Nolla felkoderna (om där är några) och kör en runda ock kolla om du får några nya, då är dom "färska". Felkoder för Rex/Regina står för sig själv i denna länk
av NilsO
En sak som kan göra att varvtalet pendlar som du beskriver är om avgassystemet eller katalysatorn är igensatt. (Bara på Rex/Regina, inte övriga 740.) Då bör den väl iofs verka "trött" också.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?