Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Kanske, kanske inte. Ett batteri som har blivit urladdat utan omedelbar uppladdning tar skada. Frågan är bara hur mycket?
Man kan genom slarv och vanvård ha ihjäl ett nytt batteri på nolltid. Men man kan också genom att nästan överdrivet vårda ett batteri så att det överlever med råge, dom 10 år som anses som genomsnitt för ett bilbatteri.
Hur batteriet mår mäter man med en speciell mätare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
Detta instrumentet är bara ett bildexempel. Och ett hobbyexemplar. Det finns mera "proffsgrejer" med minne och utskriftsmöjlighet etc. etc. Men dom kostar därefter.
Detta är inget som "gemene man och bilägare" behöver om man inte har något specialintresse på området. Verkstäder och större bensinstationer (som säljer batterier) har sådana här och om man antyder att batteriet kanske är lite dåligt och man funderar på ett nytt, så tar dom gärna fram den här mätaren. Den ger tydliga besked om batteriets status.

Men i ditt fall gäller det ju också att kolla om generatorn fungerar som den skall. Om generatorn är dålig så blir batteriet lidande. Det enklaste är att mäta laddspänningen på batteripolerna. Nu är det så väl att en ny laddregulator med nya kolstift, kostar i bästa fall omkring en hundralapp. Nästan lite märkligt för att vara en bilreservdel! Så du har lite mätövningar och felsökning framför dig nu. Men först av allt bör du börja med att ladda upp batteriet. Varje timma som det står utan laddning är skadlig.
av hugobozz
aha okej men har batteriet tagit för mycket stryk när jag fått hem bilen får jag låna ett batteri o köpa ett nytt sen när jag fått igång bilen igen :)

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?