Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lrom
NilsO skrev:Slangen på din bil är till kallstartspridaren. Den finns på 740 med B230F (undantaget sena årsmodell -92 kanske), men inte på de flesta 940.

Den används bara när det är riktigt kallt, under -15°C eller så, så du kan utan problem köra med bilen utan att koppla in den slangen några månader till. (Lite beroende på var du bor :) ).
Tack för hjälpen! Jag har en fråga till.
Jag fick tag på det rätta spridarröret samt tillhörande spridare från en Volvo 740 på skroten. Siffrorna och färgen på spridarna som satt i denna 740:in skiljer något från de jag fick tag på från motorn som satt i en 940.
Jag undrar om det är någon skillnad på dessa?

Bild

Bild
av NilsO
De är samma. De har samma Boschnummer (Boschs artikelnummer), 0 280 150 762, och då är de utbytbara mot varandra och har samma specifikationer.
av lrom
NilsO skrev:De är samma. De har samma Boschnummer (Boschs artikelnummer), 0 280 150 762, och då är de utbytbara mot varandra och har samma specifikationer.
Okej. Jag blev lite fundersam pga färgen och de tre översta siffrorna. Men då vet jag, tack igen.
av lrom
Är Biltemas bränsleslang något att ha? Jag måste köpa nya. Den korta lilla biten som var till kallstart samt den som går från spridarrör ner till bränslepumpen. Dessa slangar original är hårdare inuti och krympta på nipplarna, men det borde väl gå bra med en vanlig slang i gummi med slangklämma?
Vet någon vilken diameter det ska vara på dessa?
Användarvisningsbild
av lennarte
lrom skrev:Är Biltemas bränsleslang något att ha? Jag måste köpa nya. Den korta lilla biten som var till kallstart samt den som går från spridarrör ner till bränslepumpen. Dessa slangar original är hårdare inuti och krympta på nipplarna, men det borde väl gå bra med en vanlig slang i gummi med slangklämma?
Vet någon vilken diameter det ska vara på dessa?
Jar vet att vissa säljer bränsleslang av sämre (trots det godkänd) kvalitet. Vet inte om Biltema tillhör dom. Jag bytte slangen från kopplingen vid torpeden (vet inte om den skarven finns på alla) till railsen mot en kemikaliebeständig tryckluftslang (hård modell) från Festo (PUN12 10mm invändigt). Funkar kanon, har även satt en Y-koppling på slangen så jag har en fast bränseltryckmätare i motorrummet
Bränsletrycksmätare.png
Bränsletrycksmätare.png (735.57 KiB) Visad 615 gånger
Tyvärr så speglar sig glaset så man ser inte vad den visar.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Köp inte Biltemas bränsleslang! Den spricker efter något år. Kolla här: http://www.nbmarine.se/ Gå vidare in på A-Fordsidor och Dagbok. Gå till senaste dagbokstexten, Maj - November 2009 och rulla dig neråt lite i bilderna.
Det går inte att länka direkt med blädderfunktion till dom speciella sidorna. Därför får man stega sig på sidan så här.

Det handlar alltså om en slang av fabrikatet ILO. Den lär även har saluförts på Jula. Det finns riktiga slangar av andra fabrikat och dom är inte svåra att hitta. Trelleborg är ett exempel, men det finns flera.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]