Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emanuelsson91
Hej hej .
Ja bytte ju motor häromdagen och nu som först kom de felkoder från bilen, och han gilla inte att jag tagit bort allt som har med egr att göra .
Frågan är hur ja ska gå till väga att få bilen att gå som han ska igen.
Kan man byta boxar så problemet bara försvinner. Eller hur ska jag göra för att montera tillbaks egr är inte ett alternativ eftersom det sitter en f motor i nu och då måste jag fan riva näst intill hela motorn igen .
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du möjlighet att skaffa rätt boxar så är det nog det enklaste. Och det gäller både tänd och bränsleboxen.
Jag hade en gång (min yngsta dotter egentligen) en Mitsubishi Lancer -90. Där pajade boxen för insprutningen och jag skaffade en annan. Samma årsmodell, samma motor (GLXi 1.6). Motorn startade direkt igen men gick som "en påse nötter" på varv. Kändes som tändningen stod fel men precis som LH2.4 kunde man inte justera tändningen. Nu hade jag sådan tur så när jag öppnade den "gamla" boxen hade det gått fukt i den och ärgat lite. Rengöring och WD40 då gick bilen igång på den gamla boxen och gick i flera år efter det (tills den såldes). Felet med boxarna (det var olika nummer på dom) var att båda bilarna var årsmodell -90 men den ena var MY89. Så någon ändring på motorn hade skett vid modellskiftet.
av Emanuelsson91
lennarte skrev:Har du möjlighet att skaffa rätt boxar så är det nog det enklaste. Och det gäller både tänd och bränsleboxen.
Jag hade en gång (min yngsta dotter egentligen) en Mitsubishi Lancer -90. Där pajade boxen för insprutningen och jag skaffade en annan. Samma årsmodell, samma motor (GLXi 1.6). Motorn startade direkt igen men gick som "en påse nötter" på varv. Kändes som tändningen stod fel men precis som LH2.4 kunde man inte justera tändningen. Nu hade jag sådan tur så när jag öppnade den "gamla" boxen hade det gått fukt i den och ärgat lite. Rengöring och WD40 då gick bilen igång på den gamla boxen och gick i flera år efter det (tills den såldes). Felet med boxarna (det var olika nummer på dom) var att båda bilarna var årsmodell -90 men den ena var MY89. Så någon ändring på motorn hade skett vid modellskiftet.

Japp de löste sig . Det enda problemet som återstår är att fd motorn inte har kallstartsventil så han går skit när han e kall så måste fixa det på nått sätt
av NilsO
Kallstartventilen på B230F mfl används bara när det är riktigt kallt, sådär -15°C eller under, och bara när man kör på startmotorn (dvs den slutar arbeta så fort motorn kommit igång). Så det låter som något annat problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du menar att du har en kallstartventil på motorn nu, men inga kablar till den?? Så här ar den kopplad
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 833 gånger
Du kan ha den kabeln i motorrummet redan, jag har en kabel med sådant kontaktstycke under insuget (har ingen kallstartventil) på min B234F motor, den är kanske till detta. Har aldrig kollat vad den skulle kunna vara till.
Att den går "skit" när den är kall kan vara temp.givaren till motorstyrningen (sitter under insuget vid 3-ans cylinder). Du har kanske tagit fel kontaktstycke?? Så lika är dom, och kabeln jag menar ligger där på min bil. Borde bli felkod på temp.givaren dock

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]