Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Svantski
#1106276
Tjena.

Nu är inte jag sådär jättebra på att förklara men ska göra mitt bästa.
940 -93 B200FT
Det började med att jag skulle byta packningen på den främre kamkåpan (den med 2 packboxar).
När den var bytt så satte jag tillbaka allting, nollställde motorn osv..
Innan jag startade bilen bestämde jag mig av någon anledning för att ta bort insuget, rengjorde gasspjället o skit. Bytte dock inte insugspackning.

Sedan satte jag tillbaka insuget, och försökte starta bilen. Då gick den bara på 3 cylindrar. Efter lite slit o skit så bytte jag tändkabeln och stiftet på andra cylindern. (Den som inte var igång).
O bla bla.. Jag får gnista, bensin kommer till railen. Jag gjorde även det testet med boxarna vid vänster fjäderben, och då var det bara spridarna på cylinder 1 och 4 som klickade. Bytte spridare på 1an och 2an, och testade igen. Då var det fortfarande bara spridarna på cylinder 1 o 4 som klickade. Och jag får spänning till kontakterna.. Vet inte vad jag ska göra mer :(

Förlåt om det är dåligt formaterar o förklarat..
av NilsO
#1106389
Jag tyckte det var en bra beskrivning.

Jag skulle gissa att felet ligger antingen i spridarmotståndet eller i ledningarna mellan spridarkontakterna och motståndet. Du kan kolla med en kretsprovare att det finns kontakt mellan var och en av de gröna ledningarna i kontaktstycket till spridarmotståndet och respektive spridarkontakt. (Vilken grön ledning som går till vilken spridare är lite svårt att säga, men spelar egentligen ingen roll.)

Om det finns kontakt mellan motståndet och respektive spridare så måste det nästan vara glapp i själva motståndet.
#1106399
NilsO skrev:Jag tyckte det var en bra beskrivning.
Instämmer!

Du kan ha kabelbrott någonstans. Spridarna matas med konstant spänning, och jordas i pulser via bränsleboxen. Samtliga är parallellkopplade och öppnar alltså samtidigt. På turbon har du som sagt även ett förkopplingsmotstånd till varje spridare.

Kolla även kontakterna. Jag har råkat ut för att stiften tryckts in såpass att de inte längre gör kontakt.
#1106473
Vart ute och kollat nu.

Alla spridare hade kontakt med samma gröna sladd. Och spridarkontakten på cylinder 1 och 2 hade kontakt på två stycken av dom 4 gröna ledningarna. (Och båda hade kontakt på samma sladd). Medans kontakterna på cylinder 2 och 3 bara hade kontakt på 1 sladd, (också samma sladd). Är inte så bilkunnig, men det verkar väl som att dom inte har kontakt med motståndet?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]