Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
Hej
jag har märkt lite rost under min bil, jag undrar om det är vettigt att rostskyddsbehandla detta genom:

1. kör avfettning under bilen (nano tech)
2. spola med kallt vatten.
3. Låt torka
4. pensla på med dintrol ML
5. Låt torka
5. spraya på med dintrol car

Ställen som berörs är bakaxeln (vilken jag håller på med nu) samt diverse ställen under bilen. Är detta ett bra sätt o rostskydda bilen?
För några år sedan drog jag på tjock rostskyddsmedel under bilen på ett ställe o då sade en kille till mig på bilprovningen att det kommer att rosta under rostskyddsmedlet??? Nu gör jag betydligt mer noga o kör på med dintrol ml rent förebyggande, känner mig inte helt säker på jag gör rätt
Användarvisningsbild
av lennarte
Linolja, finns lite överallt, spraya hela bilen under. En vanlig oljekanna och pumpa in några "pump" i alla hål du hittar, även (och kanske viktigast) i dörrar och bakom klädseln mot bakskärmar. Även i motorhuv och baklucka. Är du inte fullt "miljömedveten" så använder du motoroljan när du bytt olja. Dock inte för gammal olja, det bildas frätande ämnen i den. Jag använde i många år (i stor skala) vegetabilisk hydraulolja (baserad på rapsolja), funkade kanon (en del bönder och skogsmaskinföretag använder det i sina maskiner). Ren rapsolja härsknar och luktar förfärligt, linolja gör inte det. Kokt linolja stelnar med tiden och funkar inte bra i balkar och dörrar. Jag använde tryckluftspruta i början, men byggde mig ett sprutaggregat av ett hydraulaggregat och sprutade med hydraultryck. funkade kanon. Skulle tro att det funkar med en elektrisk färgspruta, det finns olika munstycke. I alla fall till dom lite dyrare modellerna. Nackdelen med olja är att man får göra det ofta, fördelen är att det rostar inte om man gör det ofta.
Användarvisningsbild
av White
tommy12345302 skrev:Hej
jag har märkt lite rost under min bil, jag undrar om det är vettigt att rostskyddsbehandla detta genom:

1. kör avfettning under bilen (nano tech)
2. spola med kallt vatten.
3. Låt torka
4. pensla på med dintrol ML
5. Låt torka
5. spraya på med dintrol car

Ställen som berörs är bakaxeln (vilken jag håller på med nu) samt diverse ställen under bilen. Är detta ett bra sätt o rostskydda bilen?
För några år sedan drog jag på tjock rostskyddsmedel under bilen på ett ställe o då sade en kille till mig på bilprovningen att det kommer att rosta under rostskyddsmedlet??? Nu gör jag betydligt mer noga o kör på med dintrol ml rent förebyggande, känner mig inte helt säker på jag gör rätt
Funkar kanon att göra som du skrivit! Dock får du spraya på ML då den är tunn som olja. Jag brukar också stålborsta innan jag avfettar.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]