Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
I min ungdom (tidigt -70-tal) fick vi in en Alfa Romeo 1750 -68 på verkstan där en av muttrarna som håller luftfilterhållaren på plats lossnat och sugits in i motorn.Det är liknande konstruktion (dubbla överliggande kamaxlar, fast kedja) som B234F motorn men bara 8 ventiler. Muttern hamnade mellan avgasventilen och ventilsätet så det krökte ventilen när kolven kom upp. Det blev ett bra märke i kolven och ventilen fick bytas. Vi slipade till dom "vassaste" märkena (muttern hade hoppat runt lite först) och bytte ventilen, sedan gick den bilen ända tills nästa vinter då den blev skrot när han sladdade av vägen och voltade ett antal varv vid den första halkan den säsongen. Kröp ut ganska mörbultad (inget bälte i den modellen), men i princip helt oskadd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nu blir det här helt OT och jag ber om ursäkt för det, men en kompis tappade bort en skruv till insuget på sin a4 -97a. 4-5 år senare och måååånga mil senare återfanns den. Bara ta ur, och köra vidare. Helt otroligt.
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Snacka om motorer som håller.... Det har sina fördelar med enkelkammotorer :lol: Fast A4-an har väl dubbelkam
En annan historia, Bytte brytare och tändstift på en Ford Anglia -58 med sidventilsmotor en gång i tiden. Tändstiften på dom sitter rakt upp på topplocket, och fördelaren sitter vid sidan av motorn ganska högt placerad. När jag då bytte brytarna så sitter det en typ M4 mutter man får lossa (detta var innan flatstiftens tid) fast det är ju tumgängat. Ett av tändstiftshålen är ju precis under och givetvis tappade jag muttern. försökte med magnet men den fastnade inte, körde runt motorn med starten ett bra tag i hopp om att den skulle "trilla förbi" avgasventilen. Ventilerna sitter ju i motorblocket (med skaften nedåt) på en siventilare så rent teoretiskt borde de trilla ut. Men när jag sedan startade motorn så hörde man ett tick, tick, tick, tick, tick, tick, men det tystnade efter ett tag och motorn gick hur fint som helst. Den slank nog förbi avgasventilen till slut ändå utan att skada något och någon kunde börja andas igen. Så när ni byter brytare på en rak sidventilsmotor, ta aldrig ur tändstiften förrän dom nya brytarna är på plats..... Detta gäller ju i hög grad idag också när man har tändstiften ute på en dubbelkammotor, det är väldigt lätt att "få ner något" i dom hålen. Jag har ända sedan dess varit väldig försiktig
:-)-)
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]