- mån 29 aug 2016, 13:13
#1105079
I min ungdom (tidigt -70-tal) fick vi in en Alfa Romeo 1750 -68 på verkstan där en av muttrarna som håller luftfilterhållaren på plats lossnat och sugits in i motorn.Det är liknande konstruktion (dubbla överliggande kamaxlar, fast kedja) som B234F motorn men bara 8 ventiler. Muttern hamnade mellan avgasventilen och ventilsätet så det krökte ventilen när kolven kom upp. Det blev ett bra märke i kolven och ventilen fick bytas. Vi slipade till dom "vassaste" märkena (muttern hade hoppat runt lite först) och bytte ventilen, sedan gick den bilen ända tills nästa vinter då den blev skrot när han sladdade av vägen och voltade ett antal varv vid den första halkan den säsongen. Kröp ut ganska mörbultad (inget bälte i den modellen), men i princip helt oskadd.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V