Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1103380
Hej,

Har en 945 B200FT årsmodell 96.
Har problem med kokande kylarvatten.

Har bytt reläet som styr fläktmotorn och
helt ny termostat.

Var sitter tempgivaren som styr kylvatten-reläet att slå på
den elektriska fläkten som kyler kylaren?

Har inga andra problem med motorn, den går fint
med normal bensinåtgång och drag.

Tackar på förhand
ostene
av NilsO
#1103383
Det är bränslesystemet som styr kylfläkten, och det använder sin vanliga temperaturgivare. Den sitter i toppen, under insuget. Där finns två givare, detta är den bakre. (Den främre är till temperaturmätaren.)

Du kan kolla om givaren är felet genom att koppla ur den och starta motorn. Då ska kylfläkten starta. (Finns det ingen signal från givaren så låter bränslesystemet fläkten gå hela tiden för säkerhets skull.) Om fläkten inte startar då så ligger felet någonannanstans, och då hjälper det inte att byta givaren.
av ostene
#1103646
När jag drog ut kontakten till givaren och slog på
tändningen så startade kylfläkten och gick för fullt.

Mätte upp resistansen på tempgivaren (bakre) vid två temperaturer
och fick följande: ca 18 grader C gav 6050 ohm
och varm motor direkt efter 8 km färd gav 470 ohm.
Resistansen för varm motor borde vara ca. 300 ohm
enligt uppgifter på nätet.

Kan sensorn (NTC-resistor) få ett sådant fel att
den visar för låg temp vid höga temperaturer, men
visar rätt vid rumstemp?

Rent logiskt stämmer det att sensorn ger en för hög resistans
dvs. anger för låg temp till logiken vid hög temp, och därför
startar inte fläkten vid för hög verklig temp.

Skall jag anse att sensorn är felaktig?

ostene
av NilsO
#1103653
Om du har mätt mellan de två stiften på givaren så är den antagligen ok. Men om du har mätt mellan något av stiften och jord så är det antagligen fel på givaren. (Givaren innehåller ju egentligen två separata NTC-motstånd, var och ett kopplat mellan varsitt stift och jord.)

Går fläkten om du kopplar ur givaren och startar motorn?
av ostene
#1103685
Fläkten går om jag kopplar ur givaren och startar motorn.

Mätte spänningen på givaren mellan båda stiften när den
var inkopplad och motorn igång efter en varmkörning
och spänningen var runt 1.0 volt. Enligt forumet bör
den vara 0.3 Volt.

ostene
av NilsO
#1103698
Volvo anger cirka 0.35 V mellan ett stift och jord vid varm motor. Mäter man mellan stiften blir det det dubbla, dvs ca 0.7 V. Så det kan ju hända att den faktiskt ger ett lite för stort värde ("säger" för låg temperatur). Kanske läge att byta den, då.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]