Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag byte till en turbomotor i min 945 gle och då gick den bra och fint osv sedan bytade jag tillbaka till b230 FB och besiktigade bilen sedan bytade jag tillbaka till turbomotorn och nu vill bilen inte starta, mellan bytena så förde jag över kabelhärvan och bytade till rätt boxar. :shock: :x :cry:

Där kommer fram bensin till fuelrailen, tagit av och testat i en dunk
Där är gnista(jag har testat byta fördelar lock, tändmodul och testat andra tändspole), bilen tänder på startgas men startar ej.
Jag har testat 2st andra spridarreläna(det svarta på skärmen), Spridarkablarna är placerade som innan men jag har testat att byta plats(ska även testa och byta plats på de korta då jag är lite osäker där).
Jag har även testat med en annan vevaxelsgivare, båda fungerar, men bilen startar ej. :!:

Jag har testat ta ut tomgångsmotorn men det funkar inte.
Bilen har inte visat några felkoder på något av systemen. blinkar 1-1-1 på allt
ska testa byta bränslerelä men tror inte det är felet då bensin kommer fram

Har ni några idéer eller tips vad som kan vara fel? :?:

Tack på förhand.
volvobagaren skrev:ska testa byta bränslerelä men tror inte det är felet då bensin kommer fram
Bränslereläet är ju även ett "systemrelä" och ska ge ström till LMM, bränslebox, spridarrelä m.m. så kolla om du har ström till dessa när motorn "går runt". Det sitter ju motstånd till spridarna på turbon, har du fått med det också?
Vad bra jag ska testa byta rellä idag. och mäta strömmen.
Jag har använt v70 spridare, de bruna(som innan när den funkade) som har högt ohm så man slipper att lägga till motstånd(Jag gjorde en tråd här förra året och frågade om detta.) Kan det vara det som krånglar som funkade innan?

Jag har kopplat in en vad det ser ut som en loop(en 2polig koppling) in i kabelhävan, denna var löstagbar, satt där innan och även nu. Det borde var det som är motståndet?
Motstånden på turbomodellerna sitter i en "kasett" på (oftast) innerskärmen (det är LH insprutning du har??) och det sitter ett st till varje spridare. Eftersom du bytt spridare så vet jag inte hur det fungerar på din bil. Spridare, motstånd och boxen hör ju ihop och sätter man fel spridare då "bränner man transistorer i boxen. Men efterson du kört med den innan så ska "din" kombination funka. Om motorn inte "surar ner" sig så öppnar kanske inte spridarna även om där är tryck. Har du så du kan använda felkodsdosan kan du felsöka och "provköra" spridarrelät och en del annant
Felet hittat!!!
får börja med att tala om att volvobagaren är min son!
efter att kollat allt så kom vi fram till att det måste vara antingen bränsleboxen eller bränsletrycksregulatorn som var felet! det var regulatorn som hade klappat ihop! han tog regulatorn från den gammle b230fd motorn o då hoppade bilen igång 8)
likadan regulator både på turbo o icke turbo motorer kan ju vara bra att veta!
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]