Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av benho
Hej,
Det hörs ett "knäppande" ljud från styrningen och man kan också känna ett litet ryck i ratten på Volvo 940 ltt -98 när man styr och bilen rullar. Missljudet hörs endast när bilen/motorn är ordentligt uppvärmd. Vid kall väderlek är ratten "tyst" i ca 2mil. Var finns felet?
Styrman
Om du menar de synliga lederna där rattstången ledas så har jag nogsamt försökt smörja dem utan märkbart resultat. Jag tänkte mig att metallen utvidgas vid värme och så blir friktionen större-men nix.
Hej,
Tydligen är det själva rattstången som av någon anledning börjar haka i höljet när den förlängs pga höjd temperatur. Problemet vore lätt att avhjälpa om man på något enkelt sätt kunde få dit tillräckligt med smörjmedel. Litet bultande med hammare och litet CRC från nedre ändan har avhjälpt problemet med ca 50%. För att slutligt åtgärda problemet måste man antagligen gå in uppifrån men då skall krockkudden desarmeras etc.
Bengt Holmqvist
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]