Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tkntkn35
Hej.

Sedan några månader har jag ett skumt fenomen på min 940 (B230FK) från 1998. Vid stillastående eller vid låg fart går ibland ABS:en in. Det klickande ljudet hörs samt vibrationer känns i bromspedalen. Går oftast över om man bromsar till lite. ABS-lampan lyser inte. Sensorerna vid framhjulen är relativt nya (ca 2 år). Kransarna fram rengjordes när jag bytte sensorerna. Någon som känner igen detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan ta ut felkoder på ABS-en. Inte lika enkelt som på äldre modeler, men om man tar en "diagnostikbox" från en äldre och monterar på ett OBDII kontaktstycke så kan du ta ut felkoder från OBDII-uttaget I mittkonsollen. Annars skulle jag nog gissa på kransarna I alla fall. Instruktioner finns under FAQ på detta forum
av NilsO
Det kan man, men i det här fallet finns nog inga felkoder eftersom kontrollampan inte lyser.

Felet brukar nog bero på dåliga tandhjul fram som Lennart skriver. Det finns en tråd av signaturen "Mirre" om hur man byter dem (utan att byta hela hjulnavet) någon månad bakåt i forumet.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]