- mån 01 aug 2016, 07:39
#1097576
Som nämnts ovan, en skruvmejsel på startmotorn är ett bra test. Startar den då, är det stora möjligheter att det är tändlåset I alla fall. Alltså inte själva låset med nyckeln utan plattan med kablarna bakom. Starta med skruvmelsel låter mer avanserat än vad det är. På startmotorn sitter ju kabeln från från batteriet med den stor kabelsko med mutter, vid sidan om det sitter en (oftast) blå kabel med flatstift på höder sida om batterikabeln, framifrån sett (ibland sitter där en på vänster sida om batterikablen också). Dra loss den och lägg en skruvmejsel mellan flatstiftet och batterikabelskon. Se upp så du inte har växel i och se upp för fläktbladen. Du kan ta en startkabel från batteriet och "dutta" på flatstiftet med också . Det som "NilsO" skriver "På 850 mfl är det vanligt att startmotorn kärvar och drar för stor ström" är inte bara 850. När startmotorn blir gammal så brukar bussningarna till dom rörliga delarna bli slitna kan det bli "mekanisk kontakt" I starmotorn och den "trögar". I dessa fall (innan det går för långt) brukar motorn starta när den är kall, men det "trögar" (den går saktare och drar mer och mer ström) mer och mer ju varmare den blir.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V