Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nanoton skrev:Är det rätt olja eller pajar den om man kör iväg hört att man skall köra med samma olja som i en vanlig 1031.
Om du klickar in dig på länken du skickade och klickar på "passar till" och sedan på "visa fler" så står Volvo 2/7/900 modellerna längst ner. Slungdiffen är ju en lamelldiff, fast den fungerar ju bara i låga farter. Vad jag vet har dessa modeller inte haft någon annan typ av diff.broms. I alla fall inte originalmonterat. En lamelldiff slutar att fungera om man häller i "vanlig" Hypoidolja för den saknar dom egenskaper som LS-tillsatsen har. D.v.s att göra så lamellerna "griper", annars tror jag inte att något "går sönder". Men diff.bromsen fungerar inte som det är tänkt. Vet inte om man kan "tvätta rent" bakaxeln och få det att fungera igen om man fått i fel olja, men det kanske fungerar. Det är ju ungefär samma sak som med moderna (motorstarka) motorcyklar. Dom har ju "våt" koppling och kräver någon typ av "LS-tillsats" för att inte slira på lamellerna. Där vet jag att man kan byta olja några ggr och få det att fungera igen om man har kört på "vanlig" motorolja.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]