Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sammy_
En vacker sommardag då jag var på väg hem från jobbet på motorvägen med full fläkt styrka sa det swoop, fläkt jävlen slutade o fungera och ac lampan började blinka (!?!?)
Tillägg: ac:n fungerar inte och har inte gjort det när bilen har varit i min ägo.
Jag har kollat säkringen som är schyyst.
Är det fläktmotorn som har gett upp?
vad kostar det i så fall att lämna in för byte?
Användarvisningsbild
av M_M
En ny fläkt kostar runt 1000:- och en begagnad får du för ungefär halva nypriset. Tar inte alls lång tid att byta och du kan göra det lätt själv om du är normalhändig.

Edit: Såg att du har ac i efterhand, så mina uppgifter ovan kanske inte stämmer.
Användarvisningsbild
av sammy_
oki, men var sitter fläkten ?
Jag tror att det är fläktmotorn och den har jag hört är lite krångligare.
Användarvisningsbild
av M_M
Kupéfläkten och dess motor sitter ihop. Denna enhet finner du underhandskfacket.
Detta gäller på modeller utan ac, så det kan vara annorlunda på din bil.
av I.H.P
Om det sa swoop kan det vara så att det sitter plastpåse eller dylikt inlindad i fläkten. Går fläkten trögt så har ECC styrningen koll på detta och stänger av och felmeddelar.
Om man kör på återcirkulation så tar ju fläkten luften från passagerarsidans golv och där kan det ligga mycket som kan sugas upp, helst av dammsugare :shock: men ibland av kupefläkten
:oops:
På 960 med AC sitter fläkten oxå under handkfacket, lätt att byta.

//Björn
av nofear745
Har en fläkt till 740 tror det a samma. Suttit på bil med AC.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]