Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av larsvolvo
Hej!Har en 740 88-års modell med B230F motorn.Den tvärstannade,och efter det finns det ingen gnista.Och bränslepumpen är tyst.Har bytt fördelaren,tändmodulen,tändspolen.Har även bytt elboxen under ratten och den på passagerarsidan.Har kollat kabeln från hallgivaren till boxen under ratten med en ledningprovare.Allt verkar vara i sin ordning.Men bilen startar inte.Delarna kommer från en 740 som fungerade.Någon som har nått tips vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Just -88 års modell finns 2 varianter. Den ena har Hallgivare i fördelaren och den andra (- 88B) har vevaxelgivaren i svänghjulskåpan. När det varken finns gnista eller ström till pumparna (det sitter 2 pumpar, en under bilen och en i tanken) kan det vara Hall eller svänghjulsgivaren som strular. Motorn måste "gå runt" för att pumparna ska gå. Men även bränslereläet (det vita reläet till vänster bakom säkringarna) måste fungera för att du ska få gnista och bränsle. Sedan går det inte att byta alla delar mellan -88 och -88B (som egentligen är en tidig -89-a). Lättast att se skillnad är att titta efter diagnostikboxen (som du kan ta ut felkoder med), en liten svart låda vid höger "fjädertorn". Den finns bara på -88B
Kolla även så att kamremmen inte "gå av"
av larsvolvo
Hallgivaren sitter i fördelaren.OchJag har bytt allt där från en annan 740 som fungerade innan jag tog delarna.Det är en 88.Så det finns ingen diagnostikbox.Pumpreläet har jag oxå tagit från den andra 740.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som Lennarte skrev "kolla kamremmen"

Mvh GK
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]