Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: Jo, det var så jag menade, Sätta ström på "ovansidan" med säkringen i så får båda pumparna ström utan att det belastar säkring 11 mer. Säkringarna är ju "öppna" precis över stiftet så man kan kolla strömmen, där kan man ju "sätta" ström tillfälligt också. Säkring 1 "avsäkrar" betydligt mer än huvudpumpen också, spridarboxen, LMM, spridarrelä, tomgångsmotor mm.
Korrekt, det var så jag gjorde/gör för att förladda med bränsle innan start.

Har funderingar på om jag skulle testa en annan bränslebox. En annan fundering jag har är att gå över ledningarna var man nu kan börja.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kombimannen skrev:Kunde inte utläsa på schemat vilka trådar som tändlåset försedde vid tändläge resp. startläge. Enig om att det är ett skumt elfel.
Dom röd färgade kablarna är det ström på i "körläge", alltså tändning på motorn på tomgång, och då även ska vara ström på vid startläge. Den kabel som går från tänd.låset till säkring 12 och 13 är nog den som "NilsO" menar kan "glappa" i tänd.låset. Alla kablar är ju inte med på detta schema, bara dom som rör insprutningen.
Det är en "kallstartventil" med på detta schema (den 5-te spridaren), den finns inte med alla gånger på bilarna (jag har ingen på min, B234F motor). Den ska inte fungera förrän under minus 10° så den har inte med detta att göra. Om det inte är så att den "läcker" bensin hela tiden, dom kan göra så ibland.
Har nu bytt vevaxelgivaren och det ser lovande ut. Det var nog en ren slump att jag såg gnista vid ett tidigare tillfälle vilket fick mig utesluta denna givare. Bilen har nu startat ett antal gånger sedan bytet och jag sätter därför tråden som löst tillsvidare.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]