Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1090924
Hejsan. Min 945 b230FT misstänker jag att den misständer. Köpte den som bil och då gick den bra sen lämnade jag iväg den till ombygnation till a-traktor och efter de alla dessa problemet uppstått. Den har väldigt ojämn tomgång och när man ska köra så hoppar den fram vid jämn belastning. Men vid gaspådrag så hoppar den inte fram. Har bytt tändstift, fördelare, rotor, tändkablar, tändmodul men inget hjälpte. Sen en morgon så startade inte bilen och det var topplockspåackningen som gav upp så jag bytte den och allt gick bra under bytet av packningen. Jag rengjorde allting så det var tätt planade toppen och monterade ihop allting. Trodde det var att packningen var dålig bilen kunde misstända men problemet kvarstår fortfarande. Sen nu efter nån veckas körning så har jag märkt att den drar kylarvatten och har sett att det är blött runt pumpen. Men börjar misstänka att toppackningen har gått igen då det blir en massa tryck i slangarna och när man gasar till så sjunker nivån en aning och sedan stiger till de normala. Så frågorna är om någon har en aning om vad det kan vara att den hoppar fram vid jämn belastning och om det är toppackningen som har gått igen eller kan det vara att vattenpumpen läcker eller att temostaten är dålig . Vill påpeka om att oljan ser bra ut också. Vill helst inte börja ställa mig och riva toppen nu dirket efter jag bytte packningen för nån vecka sen

Volvo 945 -97 b230FT
#1090956
Det vill gärna läcka vid vattenpumpen om man inte monterar den rätt, d.v.s pressar pumpen uppåt när man "drar fast" den. Är det gjort så när pumpen byttes och det är ny gummiring där nu, nu borde det vara tätt. Annars kanske du ska prova att lossa pumpen och pressa den uppåt med en mindre kofot eller större skruvmejsel (med risk att packningen bakom går sönder) och se om det går att trycka upp den. Annars låter det på din beskrivning som att det funkar normalt. Att motorn missar är svårare att "sia om". Du kan kolla felkoder och se om du får någon information där, du kan kolla bränsletryck, bränslepumparna (båda måste fungera, om du har 2st). Jordfel på insugningsröret (givarna på motorn jordas där). Framför allt kolla så det inte läcker tjyvluft vid insuget (det monteras väl strypning där) och då tändstift och sådant, men det hade du redan gjort.
#1091029
Om kylvätskenivån sjunker vid varvning, är det nog inte nåt akut fel på topplockspackningen. Då brukar det bli tvärtom...

Angående ojämn gång vid konstant fart/jämn last så kolla som nämnts tjuvluft. Glöm inte vakuumanslutning till bromsservo och andra intressanta slangar från insuget.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]