Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, denna tråden har väll inget specifikt med 700/900 att göra men det rör sig om en Volvo 745 88b så lägger den här. Moderator får gärna flytta.

Det är så att de två bultarna höger om mitten på bakaxeln har gått av, det är de två bultarna som håller fast två bärstag.
Båda bultarna har gått rakt av där gängorna i axeln tar slut, de har alltså inte skruvat ut sig minsta millimeter. Ena bulten gick av när jag körde, andra bulten gick av när jag skulle skruva bort den, utan mycket kraft alls.
Till min fråga:

Hur ska jag få ur dessa bultar? Om jag ska borra, vad ska jag ha för borr? Jag har ett par grispyttar men har aldrig lyckats borra upp ett hål att skruva in dom i, använder väll fel borr kan jag tänka mig, eller finns det något enklare sätt att göra det på?

Alla tips är välkomna! Tack på förhand mvh Dallaz
White skrev:Blir inte klok på vilka skruvar du menar? Ett foto hade hjälpt!
Bild
Bultarna som de två såna här sitter fast i bakaxeln med :)
sicnarf skrev:Här finns 7 olika sätt att göra det på.
Thank you :)
White skrev:Aha! Du har inte möjlighet att svetsa på muttrar på dom?
Båda bultarna har gått av några millimeter in i godset, och med bara mig-svets och bultar som suttit på samma plats sen 1988 är jag rätt säker på att de muttrarna lossnar snabbare än bultarna :wink:
Men tänkte skära upp en skåra med tandläkarborren senare idag och modifiera en plattmejsel, får se vad som händer.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]