Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1089984
Hej

Igår gick troligen vajern av som kopplar höger torkararm till länken från vindrutetorkarmotorn.
Går att röra höger torkare fram och tillbaka utan att vänster sida rör sig och utan "motstånd".
Bilia Sisjön har vajer hemma för SWF motorn (kostar 185 kr), den ovanligare modellen är det beställning som gäller, jag får chansa när jag köper vajern innan jag har sett motorn för det gick inte att kolla motorfabrikat mha bilnummer.

SWF Made in Germany, vajer art VO nr 1369111, pris 185 kr
Electrolux Made in Sweden, vajer art VO nr 687784, pris 185 kr.
Vindrutetorkarmotorerna är enbart märkta med tillverkningsland enligt reservdels personalen.

Kollade som hastigast hur man kommer åt vindrutetorkarmotor med länkar/vajer, stämmer det att jag kommer åt via motorrummet?
Är det en stor plåt lika bred som motorhuven närmast vindrutan med luftintag/dränering som skall bort?

Har sökt men inte funnit några perfekta bilder / beskrivningar så lite hjälp på vägen hade varit underbart.
Är det bort med "dräneringspanelen" och sedan ger det sig eller är det under instrumentbrädan som gäller?
Dumt att riva ned från fel håll...

Video som efter 12 minuter visar hur vajern skall monteras på en 1987 Volvo 240DL, jag har en 945


Bild från annan tråd hur vajern skall gå
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=13800
Bild

Video som visar hur det skall fungera


Engelsk detaljerad steg för steg beskrivning
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... otorAccess


//Stefan
Senast redigerad av 11 adbsos, redigerad totalt 0 gång.
#1090033
Mekanismen sitter som sagt under den plåten som du nämner, framför vindrutan.
Den demonteras genom att man lossar på hela torkararmarna, drar av gummibälgarna, lossar tre (har jag för mig) bultar - en på höger och en på vänster sida samt en i mitten - denna sitter högt upp på torpedväggen.
Sedan skall plåten lirkas upp och ut. Den hakas dels fast på höger och vänster sida, samt mot vindrutan. Har den aldrig varit loss kan den sitta som berget. Ta hjälp av en kompis i så fall så att den inte får tråkiga märken..

Men, bara för att vara säker, har du kollat så att det inte bara är torkararmen som har blivit lös på splinsen pga uppgängad mutter? :P
#1090117
Tack Jeppe940

Nu har jag fått bort dräneringspanelen och försöker lite försiktigt förstå hur jag skall få bort plastkåpan som täcker vindrutetorkarmekanismen.

Paketet med motor, länkar, vajer och plastskyddskåpa satt med 2 bult, fast 12 mm nyckel/hylsa löste det (en bult bakom gummipropp vid högra torkarbladsfästet och en långt vänsterut).

Använde 10 mm hylsa för att få loss jordsladden som att synlig bredvid motorn.

Hade tur, det var SWF Made in Germany så vajern passar perfekt, då blir det att rengöra, smörja och skruva ihop det hela, tar det imorgon.

/stefan
#1090232
Försökte med min gamla mobil men bilderna blev inte bra.
Vill beskriva operationen när när jag lyckas få tillbaka dräneringspanelen som Haynes kallar plåten mellan vindruta och motorhuv.
Det svåraste är den plåten
Har gjort några tappra försök idag att få tillbaka den men ......veti f-n hur jag fick bort den, svårare att få tillbaka den.
får söka efter tips.

En mekare skrev
Öppna motorhuven helt så kommer du åt bultarna som sitter inuti motorrummet.
Dra sedan plåten in mot motorrummet.

Det går inte att dra plåten framåt för gångjärnen sitter i vägen.
Kanske får man vara två och böja plåten med skydd mot skavskador?

Den engelska instruktionen borde gå att följa baklänges vid monteringen
Gently move the cowl panel (the the painted chassis part where the air inlet is located) back and lift it up, pulling the rear up toward the windscreen. It has two hooks at the rear corners and clips under the windscreen so you have to wiggle it some: lift the ends where the 2 endbolts were to clear the rubber stop. Once clear, pull towards the front. The molding comes off with the cowl (but under the molding area are windshield clips that remain.)
It can be helpful to do this with the hood in two positions.
To get the tab over the firewall, close the hood just a bit so that you can lift the cowl enough for the tab to clear.
Then reopen the hood so as to allow the cowl to be drawn forward.
Lifting the hood to full open (by adjusting the stops on the hinges) makes the final removal easier.

Jag lyckas få plåten på plats med ett moment kvar, plåtfliken för den mittersta bulten är på fel sida då jag fick dit plåten från vindrutesidan.
Letar tygbitar som skydd och väntar på att sambon skall dyka upp för ett handtag.
Senast redigerad av 1 adbsos, redigerad totalt 0 gånger.
#1090482
Jag hade otur när jag tänkte....tappen mitt på dräneringspanelen skall vara akter om torpedväggen...

Definition: Haynes kallar plåten mellan vindruta och motorhuv för dräneringspanel

Så här skulle jag göra nästa gång
1. På dräneringspanelen sitter det fast en gummilist mot vindrutan och en mot torpedväggen.
Kontrollera att gummilisten mot vindrutan inte är fastlimmad mot gummilisten, jag använde en ren glasspinne och drog mellan gummilist och rutan.

2. Lirka försiktigt av täckhuvarna till torkarmens fäste, ta av torkararmarna, tror det var 13 mm fast nyckel
Ta bort plast och gummiskydd runt torkararmens fästen, på min 945:a fick jag sticka in en liten small skruvmejsel
för att försiktigt få av gummihuvan runt fästet för det sitter en utskjutning en bit ned på framkanten.
Lätt att ta i och ha sönder gummitätningen vid demontering.

3. Öppna motorhuven normalt, ta av slangarna till spolarmunstyckerna.

4. Klicka på spärrarna och ställ motorhuven rakt upp.
10 mm hylsa med förlängare till spärrnyckel för att ta bort:
* en bult i mitten (kan vara dold av alla små slangar och kablar på torpedväggen)
* två bultar bakom gångjärnen på vänster och högersida

5. Det finns plastclips under dräneringspanelen mot kupen som du behöver lirka loss genom att få panelen 1-2 cm framåt.
Fästad på skärmarna finns det en gummi/plasttätning på vänster och höger sida med en tapp som sticker ut,
på panelen finns det en styrning med en öppning bakåt så skjuter man panelen framåt 2 cm går de styrningarna fria.

6. Lite lagom med våld, och skjuta framåt och sedan när clipsen och sidostyrningen släppt går det att lyfta upp panelens
kant mot rutan och ta upp panelen bakåt/uppåt.

7. Nu går det att stänga motorhuven och lägga ett skydd närmast rutan (hade ett gammalt täcke).

8. På min Volvo satt det en plastkåpa över mekaniken för torkarna.
Jag tog loss jordningen som satt på förarsidan, en 10 mm bult.
Lyckades inte få isär elkontakten men det gjorde inget.

9. Mekaniken hålls på plats av 2 st 12 mm bult, på passagerarsidan får man ta bort en gummipropp för att komma åt
bulten, på förarsidan syns bulten.

10. Lyfte upp länksystemet med motor och lade på täcket så att jag såg det ovala hjulet och vajerdelar.
Tog bort de gamla vajerstumparna. Kollade fabrikat på motor, SWF är vanligast vilket jag hade.
Bröt förpackningen med den nya vajern.
Stoppade in vajerändan med fast stopp (U-länkarmen har en större öppning åt förarsidan så man får in stoppet på vajern)
kollade in smutsränderna på det ovala hjulet.
Drog vajern i de "rena" spåren ett varv runt hjulet (kan vara smart att fetta in innan man trär vajern) och sedan
in i hålet på U-länkens kortände.
Återanvände den gamla muttern efter att ha kollat hur långt den var dragen på den trasiga vajern, max in.
Spände max på den nya vajern.
Smörjde med lite fett, olja och kopparpasta vid återmontering ifall att...

Återmontering i omvänd ordning och när man minns vilken sida flärpen/tappen för mittbulten skall vara på går det mycket
enkelt. Den skall vara akter om torpedväggen!

Genom att lyfta panelen mot mitten går det enkelt att få sidostyrningarna att greppa.

Sambon hjälpte till för att trycka ned dräneringspanelsen kant mot rutan så att clipsen mot rutan greppade samtidigt
som vi tryckte panelen mot kupen. Snabbt som ögat skruvade jag dit de 3 bulten medans sambon höll panelen tryckt mot
rutan.

Happy end.

Det svåra är att förstå hur dräneringspanelen skall tas loss och återmonteras, resten är enkelt.

Måste säga att jag är imponerad över skicket på en bil som registrerades 1991 och gått 38 000 mil,
misstänker att dagens bilar inte håller så länge.

Tack för stödet i denna tråd och i andra gamla trådar, ett himmelrike för en DIY som inte är bilproffs:-)
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]