Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om det är läck från cylindrar till kylsystem så brukar det ofta uppstå övertryck i kylsystemet innan motorn blivit varm (pga läckaget). Detta kan kollas genom att kallstarta och ha kylsystemet öppet och då kan man få stigande nivå och bubblor. Efter körning när motorn varit fullt uppvärmd stiger tempen lite när motorn går på tomgång eller stängs av. Om inte kylsystemet håller det avsedda trycket (läckande lock eller så), så blir det lite "efterkokning" ibland. Jag tror topplockspackningen bör ligga rätt långt ned på "att-kolla-listan" i detta fall.
Ja du. Jag tänkte byta packning och byta till en annat topplock som jag har liggande. Menar du att det plötsligt har uppstått en spricka i motorblocket?

//Ove
Om du startar motorn efter 5-10 min efter att du varmkört den, startar den direkt på alla cylindrar?

Har man en liten läcka mot en vattenkanal trycker det gärna in lite vatten i någon cylinder när man stänger av motorn och det är tryck i kylsystemet.
av rid54
Jag tänker mest på att de gånger jag haft anledning att ta av toppen på en motor, så har jag upplevt att det är ett hyfsat omfattande arbete. Principen bör kanske vara att det inte är en del i felsökningen, utan att man -så långt det går- har lyckats utesluta "allt annat". Kompprov är en bra början. Man kan göra sökning på avgaser i kylvätskan (verkstadsutrustning), man kan prova det som nämnts ovan om att starta om motorn efter en kort tid, man kan försöka bedöma om man får övertryck i kylsystemet även vid kall, nystartad motor. Bubblor i expansionskärlet när motorn är varm kan bero på att locket till kärlet inte kan hålla rätt nivå på övertrycket (det har väl nåt visst öppningstryck). Jag menar bara att det är lite drastiskt att börja med att lyfta toppen innan allt annat har provats. Det går väl att få kylsystemet täthetsprovat också.
Jo jag har blandat 50 % enligt beskrivning. Jag är 99% säker på att det är rätt.
Nu när vi gjorde kompprov så var 4:ans tänstift blött. De andra var torra. Hmm
hur är färgen på stiftet då? man kan ju se om det bränner vatten.
ett kompprov är för mig ganska självklart att det ser bra ut, även om den tar lite vatten, för jag har vart med om det själv på 3 olika motorer.

Det är också vanligast att det händer på 4:ans cylinder eftersom det blir varmast där. ofta brukar tex ett vevlager gå på 4:ans först om dom plågas för länge eller att kompen blir sämre på den i ett tidigare skede.

vill du inte bråka med den mer kan jag köpa den billigt av dig ist ;)

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]