Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1087223
Det kan nog tänkas att sena årsmodeller av 960, och S/V90, har det som ursprungligen kallades OBD-2 och uppfyllde de amerikanska kraven som kom 1996. Men 940 fick aldrig det, åtminstone inte på de bilar som såldes i Sverige.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1087230
NilsO skrev:Det kan nog tänkas att 960 har vad som kring 1996 ansågs vara "äkta OBD-2" och uppfyllde de amerikanska kraven som kom 1996. Men 940 fick aldrig det, åtminstone inte på de bilar som såldes i Sverige.
Man var "tvingad" för att kunna exportera bilar till USA att ha detta uttag (OBD-2), men det räckte (kanske) då att märkesvärkstäder kunde "läsa" koderna i början. Detta ändrades definitivt 2008 när CAN-Bus blev standard (många hade det långt innan). Själva "standarden" gällde först och främst att man (på ett enkelt sätt) "på gatan" kan kolla om bilen har felkoder som rör avgasreningssystemet. USA har/hade inget årligt kontrollsystem (som Bilprovningen) utan det är/var polisen som kollade detta vid "flygande besiktningar". Det är förmodligen annorlunda nu, men det vet jag inte. Har inte så bra koll på USA-bilar längre.
av NilsO
#1087231
lennarte skrev:
NilsO skrev:Det kan nog tänkas att 960 har vad som kring 1996 ansågs vara "äkta OBD-2" och uppfyllde de amerikanska kraven som kom 1996. Men 940 fick aldrig det, åtminstone inte på de bilar som såldes i Sverige.
Man var "tvingad" för att kunna exportera bilar till USA att ha detta uttag (OBD-2), men det räckte (kanske) då att märkesvärkstäder kunde "läsa" koderna i början. Detta ändrades definitivt 2008 när CAN-Bus blev standard (många hade det långt innan). Själva "standarden" gällde först och främst att man (på ett enkelt sätt) "på gatan" kan kolla om bilen har felkoder som rör avgasreningssystemet. USA har/hade inget årligt kontrollsystem (som Bilprovningen) utan det är/var polisen som kollade detta vid "flygande besiktningar". Det är förmodligen annorlunda nu, men det vet jag inte. Har inte så bra koll på USA-bilar längre.
Jovisst, och det reflekterar det faktum att 940 slutade säljas i USA år 1996, men 960/S+V90 fortsatte säljas där två år till.

(Sen är det ännu mer komplicerat, för i USA kallades vissa modeller som vi skulle kalla 940, för 960, och kanske vice versa. Men nu har vi lämnat ämnet :) )

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]