Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jesper13
#1085356
varje gång kompressorn slår till tänds varningslamporna men slocknar efter en halv sekund. Det luktar ofta bränt samtidigt, ungefär som varm kabelisolering

det skumma är att precis samma sak händer när jag står still på tomgång och vrider på ratten, alla varningslampor tänds men slocknar när jag vrider tillbaka ratten.
tomgång påverkar inte nämnvärt av vare sig kompressorn eller servopumpen. Det finns gott om servoolja. När lamporna tänds blir det samtidigt väldigt trögt att vrida ratten.

Idéer?
av NilsO
#1085378
Nja, det är nog inte remmarna som slirar.

När man vrider på ratten så belastas servopumpen – men den har en annan rem än generatorn, så det finns ingen anledning att generatorremmen skulle slira för det. AC-kompressorn har också en separat rem.

Istället är det nog själva remskivan på vevaxeln, som driver runt alltihop, som slirar. Den består av två halvor med gummi emellan. Anledningen till det är att den ska ta upp vibrationer i vevaxeln (Volvo kallar hela remskivan för "svängningsdämpare", men man brukar säga "remskiva"). Antagligen slirar den yttre delen gentemot den inre när den belastas, vilket förklarar lukten av bränt gummi.

Det som orsakar det här felet brukar vara att någon använt fel metod när man bytt kamrem. Då måste man ta bort remskivan genom att lossa den stora skruven som håller den, och för att kunna göra det måste man hålla emot på något så inte motorn vrids runt. Håller man då emot på själva remskivan kan halvorna "släppa" från varandra, och resultatet blir då att den kan slira. Rätt metod är istället att hålla emot på själva vevaxeln, t ex med ett specialverktyg som finns just för detta.
av jesper13
#1085390
det låter rimligt, svängningsdämparen är lite dålig sen tidigare vet jag

någon som har erfarenhet av skruvats svängningsdämpare? 529kr är överkomligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1085398
Köpte på skroten (självplock) för 100sek till min B234F (ej samma som B230F) så den borde inte vara mycket dyrare till din motor. Kanske 300sek på en "vanlig" skrot. I så fall är ju 529sek billigt.
av jesper13
#1086413
köpte ny remskiva från skruvat och än så länge håller den

problemet var remskivan, den var på väg att separera helt, kunde vrida runt centrumet med fingrarna, helt utan motstånd

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]