Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JGN248
Hej!

Min Volvo 945 GL 1993 (B230FD, M47) 38500 mil, har börjat låta när kopplingen är nertryckt.

Ljudet är liksom skramlande/surrande och kommer när kopplingen trycks ner helt och försvinner precis när pedalen lättas till/förbi dragläget när motorn är påkopplad. Ljudet kommer mer frekvent nu än när det började uppstå för 2 månader sedan. Jag har läst mig till att detta skulle kunna vara urtrampningslagret som är dåligt. För övrigt känns det som att kopplingen tar bra, så som den alltid har gjort. Kopplingen/växellådan är aldrig vidgjorda på bilen, har bara bytt växellådsoljan, både före och efter att ljudet har kommit.

Dessutom har bilen börjat droppa olja, som kommer ut vid bultarna där motor och växellåda möts. Är det oljan från motorn, hänger det ihop med ljudproblemet och vad för packningar behöver bytas? Jag undrar också om det finns någon förknippad risk för att bli stående om jag jag fortsätter att köra bilen i några månader till utan åtgärder?

Byts urtrampningslager så byts också övrig kopplingsutrustning? Hört att det kan bli rättså saftigt hos verkstad! ?:-/
Senast redigerad av 2 JGN248, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Urtramninglager hörs hela tiden så fort man rör pedalen och hela vägen ner och upp och ändras inte så mycket. Det lilla lagret som sitter i svänghjulet och "lagrar" ingående axeln till växellådan "jobbar" mest när kopplingspedalen är nertryckt med motorn igång och växel i (hörs inte alls när kopplingspedalen är uppe oavsett om man kör eller står stilla) och lagret i växellådan på ingående axeln jobbar mest på låga växlat när kopplingaspedalen är helt uppe eller tomgång och ingen växel i (pedalen uppe). Jag tror att det är lagret i svänghjulet som felar, och då får man plocka ner växellådan och skruva bort kopplingen. Det som läcker är förmodligen radialtätningen på vevaxeln bakom svänghjulet (får demonteras) som läcker. Det kan bero på att vevhusventilationen inte är ok så det blir övertryck i motorn men är växellådan ändå borta är det dumt att inte byta den. Och kopplingen är ju redan bortplockad när man väl kommit så långt.
Användarvisningsbild
av JGN248
Hej Lennart!

Okey jag hänger med i ditt resonemang:

"Det lilla lagret som sitter i svänghjulet och "lagrar" ingående axeln till växellådan "jobbar" mest när kopplingspedalen är nertryckt med motorn igång och växel i (hörs inte alls när kopplingspedalen är uppe oavsett om man kör eller står stilla)"

-Vilket betyder att det är lika bra att byta allt mellan vevaxel och växellådan och att det är det "lilla" lagret som felar här. Ljudet kan uppstå om kopplingen är nertryckt och ingen växel är i också, men det är mer sällsynt än när växel är i. Jag har rengjort hela vevhusventilationen från motorblock till insuget och bytt packningen som sitter mellan motorblock och oljeavskiljaren, bör vara fritt blås. Bytte också främre packning på vevaxeln för något år sedan pga läckage, så tror det handlar om att packningarna är gamla och att oljan hittar nya vägar.

Går det att köra med kopplingen såhär ett tag till, är det något som kan få mig stillastående?
Finns det en uppskattning vad det kan kosta?
Användarvisningsbild
av lennarte
JGN248 skrev:Går det att köra med kopplingen såhär ett tag till, är det något som kan få mig stillastående?
Finns det en uppskattning vad det kan kosta?
Det finns säkert fast pris på kopplingsbyte + tillägg för lager och packning. 3 - 4 tim á 500 - 1000 kr och 2000 - 6000kr för "grejerna" beroende på fabrikat och var det köps
Om lagret "skär ihop" så går det inte att frikoppla längre, det blir "direktlänk" mellan vevaxel och växellåda. Om lagret redan har skurit och kanske snurrar i lagringarna kan det bli problem att få isär motor/växellåda. På -70-talet var jag med om att slå och såga sönder svänghjulskåpan på en Volvo 145 där lagret skurit på axeln till växellådan. Vi fick göra hål så vi kunde skruva ut skruvarna till tryckplattan så vi tog ner växellådan med kopplingen så vi kunde "demontera" lagret med vinkelslip.
Användarvisningsbild
av JGN248
Vilket minne! Såga låter roligare än att sätta ihop det och få allting rätt.

Så! Jag har börjat med att höra mig för hos verkstaden som jag har lämnat suggan till tidigare för att se vad de kan ge mig för skälig kostnad för bytet. Har läst mig till här på forumet att det kan gå på 3000-6000 kr. Extra spänning i vardagen det här...
Användarvisningsbild
av JGN248
JGN248 skrev:Vilket minne! Såga låter roligare än att sätta ihop det och få allting rätt.

Så! Jag har börjat med att höra mig för hos verkstaden som jag har lämnat suggan till tidigare för att se vad de kan ge mig för skälig kostnad för bytet. Har läst mig till här på forumet att det kan gå på 3000-6000 kr. Extra spänning i vardagen det här...
X
Senast redigerad av 1 JGN248, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av JGN248
andy78 skrev:Vad kostade bytet?
Uppdatering med avslut:

Lämnade in bilen till verkstad. Var stödlagret till kopplingen som hade tackat för sig. Urtrampningslagret byttes också och hela kopplingen byttes ut + slavcylinder. Bytte också tätningsringspaketet till vevaxeln.

Inkluderat arbete kostade det 7500 kr inkl. moms hos Mechanum.
av NilsO
Låter som ett rimligt pris tycker jag, med tanke på delarna som byttes. Jag tror min egen bil också börjar närma sig sitt första kopplingsbyte, den har gått ungefär lika långt. Det får väl sägas vara rätt bra, att de håller uppemot 40 000 mil.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]