Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hahampus
Hej! Har en 740 med ftt motor med 1,3 ladd, något större spridare, 3" rör från turbon med 1 sportdämpare och motorn är pigg och går jämnt och bra..
Problemet jag har är att det går att gasa på som vanligt på 1 och 2:an men på 3,4 och 5:an så känns det som att man tappar 90% av alla kusar och det är väldigt jobbigt på t.ex motorvägar och andra "hög farts vägar" då jag inte kommer någonstans vid omkörning eller generell fart ökning i trafiken..
En kompis sa att det kanske är så att kopplingen "slirar", jag har aldrig hört talas om det förutså det kanske kan förklaras? :D
Juste ja, det är en m47 med en "vanlig" koppling dvs typ billigaste på AD bildelar och den är bara ca 3-4 veckor gammal och vet inte vad den förra koppling var för någon..

Tack så mycket för alla funderingar och tips! Mvh Hahampus :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Enklast att kolla om kopplingen slirar är att kolla på hastighetsmätaren och varvräknaren samtidigt med 4-ans växel i ska dom följas på ganska väl även när laddtrycket "kommer". Sticker varvräknaren iväg är det "ägg mellan fot och gaspedal" som gäller eller byte till en "riktig" turbokoppling. Dom är (även original turbokoppling) betydligt kraftigare än en "GL" koppling. Sedan finns det ännu kraftigare att köpa om man har höjt effekten på motorn. Det finns/fanns (ibland i alla fall) någon form av "momentbegränsning" också som sänker laddtrycket vid vissa tillfällen. Det kanske strular där, men det ska väl synas på mätaren för turbotrycket i så fall. M47 är en för klen låda för starkare motorer och fanns aldrig originalmonterad på motorstarkare modeller (inte ens på min 745-a med B234F motor), utan där sitter antingen M46 (overdrive) eller automat.
av Hahampus
lennarte skrev:Enklast att kolla om kopplingen slirar är att kolla på hastighetsmätaren och varvräknaren samtidigt med 4-ans växel i ska dom följas på ganska väl även när laddtrycket "kommer". Sticker varvräknaren iväg är det "ägg mellan fot och gaspedal" som gäller eller byte till en "riktig" turbokoppling. Dom är (även original turbokoppling) betydligt kraftigare än en "GL" koppling. Sedan finns det ännu kraftigare att köpa om man har höjt effekten på motorn. Det finns/fanns (ibland i alla fall) någon form av "momentbegränsning" också som sänker laddtrycket vid vissa tillfällen. Det kanske strular där, men det ska väl synas på mätaren för turbotrycket i så fall. M47 är en för klen låda för starkare motorer och fanns aldrig originalmonterad på motorstarkare modeller (inte ens på min 745-a med B234F motor), utan där sitter antingen M46 (overdrive) eller automat.
Ja så blir det, nästan som att man håller ner kopplingen när ja ska gasa.. blir väll kopplings byte i helgen då
Tack för bra svar

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]