Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ostene
Hej alla glada Volvoägare.

Har en en 945, 1996 med B200FT-motor (turbo).

Har ej luskat ut villka givare som är inblandade när jag trycker på gasen.
Spjällägesgivaren har ju bara två lägen, ingen signal ut när motorn går
på tomgång och full signal ut när jag gasar på. Någon annan signal
därifrån finns inte vad jag har läst mig till? Styrenheten måste väl få
en signal på att jag vill köra snabbare, eller??

Mvh ostene
av Rådlös
Vevaxelgivaren talar ju hela tiden om för styrdatorn hur fort vevaxeln roterar och var den för tillfället "befinner sig" på varvet. Och LMM känner ju av om det suger in mer luft jämfört med ögonblicket innan. Och knacksensorn ligger hela tiden och känner av om det finns utrymme och behov av att ställa tändningen tidigare eller senare.
Det finns mycket att läsa om detta. Börja här t.ex: http://home.swipnet.se/g_gson/
Användarvisningsbild
av erikn
Spjället öppnas ju så att den suger in mer luft, och det talar LMM (luftmassemätare, alltså hur många kg (massa) luft som passerar in i motorn) om för styrenheten. Finjusterar gör den med hjälp av lambdasonden. Sedan har jag för mig att det finns ett andra läge på spjällägesgivaren, fullgas.
av NilsO
Jo, men så är det på alla 940. Den innehåller två strömbrytare. Den ena sluter när pedalen är uppsläppt, den andra när man trycker pedalen i botten. Det är det som man hör klicka när man manövrerar spjället. Så att den kallas "givare" är väl egentligen lite överdrivet.

På turbomodeller används dessutom inte fullgasläget av motorstyrningen, utan bara tomgångsläget

Undantaget är B204FT, dvs 2 liters 16-ventilers turbo. Där finns en givare som "steglöst" berättar vilket läge spjället/gaspedalen är i.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]