Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! har en Volvo 745 Gl/T 90:a med ACC/ECC (den med Snöflingan på klimatpanelen och tempvred i grader)
Ifjol när jag köpte bilen så funkade inte acn, lite gas fanns kvar så jag fyllde med Envirosafes grejor.
ACn kylde bra hela sommaren ifjol, men nu efter vintern så skulle jag provköra ACn, den startade och kompressorn gick så fint så.
Kyla kom och jag var överlycklig, men underbart är kort, efter några min så låste sig kompressorn (nöp?)
Gas finns, men nackdelen med enviros grejor var ju att smörjmedel inte vart inkluderat,
troligtvis så har kompressorn inte fått tillräckligt med smörjning.

Har nu provat att dra runt kompressorn för hand och den går runt som den skall, frågan är om man skall chansa på att köpa en ny påfyllningssats MED olja denna gång och se om kompressorn klarat sig, eller kan det vara helkört?`så att kompressorbyte är enda receptet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljan i AC-systemet kan inte läcka ut vid en sågan liten läcka, det ska till ett slangbrott eller liknande och då blir det alldeles grönt i motorrummet. Så hände det för mig. Den enda gången du kan mäta oljemängden i systemet är när du monterar en ny kompressor och fyller den med rekommenderad mängd. Jag fyllde då min med en Envirosafe med olja i och har kört sedan dess. På min hade "intratten" på luftfiltret legat och skavt hål och hela motorrummet blev grönt och det blev en stor pöl med grön olja på marken undervarför kompressorn har stannat vet ja inte men det kan ju vara allt från lagerhaveri till en utmattad kolvring
av xxargs
AC-kompressor som det har gjorts 1 service eller mer sedan ny brukar vara överfull med olja pga. allt skit som trycks i form av indikatorfärg etc.

tappar man olja ur en kompressor så skall det i regel vara halva skrivna/angivna oljemängden i dessa då resten av oljan är utspridd i systemet (evaporatorn, kondensorn, torkfiltret, rör och slangar).

sätter man i en ny kompressor med full oljemängd i en använd system (och inga andra saker byts) så kommer systemet att arbeta med för mycket olja och tappa effektivitet. det är bara i system som är helt nytt och torrt hela vägen runt eller systemet utvättad all olja med spolning med oljelösande tvättmedel (och därefter vakumtorkad) som man skall fylla kompressorn till fulla angivna oljemängd.

Byter man slangar, kondensor, torkfilter mm så skall det fyllas på extra olja motsvarande mängd som sitter fast på dess ytor i respektive grej för att ersätta den oljan som följer med den gamla delen. - detta går dessvärre på 'tumregler' vilket innebär lik förbannat att AC-systemet slutar ofta med att den är mer eller mindre överfylld med olja efter reparationen...

---

Om en kompressor nyper så är det sällan beroende av oljebrist utan av andra orsaker (Ja, utom de med elektronisk reglering och utan magnetkoppling och snurrar jämt vare sig AC är på eller avslagen - men där beror det på att oljan som trycks ut i systemet i form av oljedimma inte blåses tillbaka till kompressorn pga. att systemet är tom på köldmedie och så har man kört med det ett antal 100 mil och struntat att reparera/fylla på omedelbart så fort AC börja ge dåligt med kyla - även om det är på senhösten - man kan inte vänta till våren med en sådan AC om den börja bli dålig på hösten, om man inte gillar att betala för en helt ny AC hela vägen runt i bilen där man byter 'allt' inklusive förångaren/evaporatorn under instrumentbrädan - en affär på långt över 10 papp istället för kanske 3000:- om man tar det så fort som det upptäcks)

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]