Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jesper13
Jag tänkte snart byta lagret i remskivan på kompressorn.

Någon som sitter på bra information och tips eller kanske till och med en hel handbok om det?

bilen är en 745 1992 B230F med ECC
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Är det en sån här kompressor du har? DKS-15BH
Bild
På den modellen sitter lagret fast i remskivan.
Bild

Jag har fyllde min ac förra veckan och den hade ju varit hål på säkert långt innan jag köpte bilen (4år sen) kompressorn låter lite rasslig.
Så jag letade lite hemma och bakom husvagnen hittade jag en lika, remskivan ska gå att ta loss med enklare verktyg.
En hylsnyckel för att ta ur skruven i centrum på kopplingen 3st skruvar hör att trycka av kopplingen, en låsringstång för remskivan.
Sen ska man kunna dra av remskivan med lager.
Bild
Men på min hade något hänt med locket så det gick inte att dra av remhjulet längre än spåret för låsringen, då brukade jag övervåld och så sprack spåret :roll:
av jesper13
ja, det är en sådan kompressor som på bilden. Jag har en reserv på bänken och en sitter i bilen. Om det går byter jag gärna lagret på plats.

Muttern i mitten är ju ganska självklar. Vad gör de tre skruvarna jag kan skruva in genom kopplingen?

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]