Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1078716
Ja, för att kolla nivågivaren utan att ta upp armaturen ur tanken letar man upp kontaktstycket till tankarmaturen (oftast i baljan vänster om reservhjulsbaljan) och kopplar isär det. Sedan mäter man resistansen hos nivågivaren. Man mäter mellan stift 2 och 3 (de brukar vara numrerade på kontaktstycket).

Vilka värden som är "rätt" är olika på olika årsmodeller av 940, det står i serviceböckerna, fickdataboken etc.

För 940 -91 och -92 gäller:

Tom tank: Nära 0 Ω
Full tank: Ca 280 Ω

Halvfull tank ger grovt ungefärligt halva värdet för full tank.

Så om man t ex får kring 280 Ω trots att tanken nästan är tom så har givaren garanterat fastnat. Får man däremot kanske 50 Ω, och mätaren ändå visar fullt, så ligger felet inte i nivågivaren.

Ett tips när man tar upp armaturen är att "skruva" upp den, som om den vore en korkskruv. När den kommer upp ur hålet ska den vara "bak och fram" jämfört med hur den sitter i tanken. När man lärt sig hur man gör är det helt okomplicerat att ta ur och sätta i den, men det är svårt att beskriva bra :)

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]