Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Koma Conny
Halloj!

Har en 740 GLE -86 på baksidan som har soppa problem.
Det kommer soppa från matardelen och vidare till styrtrycksventilen sen går det bet....ingen soppa till spridarna.Pumpen é helt ny.

Har bytt styrtrycksventil och provat tyvärr varken sämre eller bättre.

Bilen har körts men den gick alltid dåligt på låga varv en för att en dag bara vara tvärdöd.

Hjälp.
av Traktor_power_88
Tjena.. jag har samma problem blev tipsad att relät som sitter på expansionkärlet brukar ge upp.. testa å byt de.. ja ska prova me de i mörrn...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur gör du för att kolla om det kommer bränsle ur spridarna?
Rycker du upp dem och kör på startmotorn blir det så mycket tjuvluft att skivan inte lyfter, och då kommer det inget bränsle. Bygla 30 och 87 i reläsockeln så pumpen går och lyft skivan för hand är bättre.

Det kan vara så enkelt som massa tjuvluft, slangen till tillsatsluftsliden loss eller nåt annat som släpper in mycket luft. Det stämmer med att den gick dåligt på låga varv.

Traktor_power, detta är en E, mekaniskt sprut. Inget svart relä på dom...
av Koma Conny
Har just varit ute och försökt på nytt med nya krafter....

Har plockat bort bränslefördelaren så jag har den på sidan,med kopplande spridare och styrtrycksventil dock utan ström på den...
Det kommer soppa fram till spridarna men de öppnar inte.Drar i skivan manuellt.

Pumpen är ny och tvångskopplad har två styrtrycksventiler samma fel med båda.

Ska väll säga att när pumpen gått ca2-3sek så låter den överbelastad och ingen soppa på returen,blir väll för högt tryck i systemet??

Har provat att lossa på systemtrycket då komm det soppa ur returen i allafall men sämre tryck till spridarna då.

Har provat att byta soppafilter oxå ingen skillnad.

Har även provat ett bänslehuvud från en saab 900i utan framgång tyvärr.

Snart flintskallig :cry:
av Koma Conny
Vad är det som sitter vid soppapumpen??
Kan det vara nått som skapar detta fel??

Conny
av Koma Conny
Har nu löst problemet det var enklare än jag trodde....

+ kabeln till huvudpumpen hadde pulveriserats från nån cm från kontakt och 4cm upp vilket ledde till spänningsfall som inte märktes direkt vid kontroll med strömpenna tyvärr.Än massa tid det sparat om jag varit noga här.

Bara löda på en ny kabel med kontakt enkelt va.
Har dessutom bytt pump till den nya sorten och tagit bort den stora backventilen.

Så nu går denna pärla som en dröm och mkt bättre än förut ,utom kallstarten då den stått ett knappt år med all sprut bortkopplat så har nog kallstartsventilen ergat ihop.

Conny
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]