Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elki
Min första Volvo...

När jag släpper upp kopplingen försiktigt vid start från stillastående "durrar" det till och känns och låter illa i och under bilen, svårt att smyga iväg mjukt och fint.
Med onormalt högt varv på motorn märks inga konstigheter.
Bilen känns perfekt och vibrationsfri bara jag kommit igång och även i motorvägsfart.
Kopplingen känns förövrigt bra och slirar inte.

Har Ni erfarna Volvoägare någon aning om vad jag menar och vad som är fel/slitet.
Koppling?
Upphängning kardan?
Hardyskivan?
Motorkuddar?

Rätt svar:
Det var urtrampningslagret som verkstaden hade "glömt" att byta.
Senast redigerad av 1 Elki, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vibrationer och små "ryck" vid start kan ofta "härstamma" från kardanstången (knutkors, mellanlagring och Hardyskiva), sedan kan man undra om "durrandet" märks medans du fortfarande "slirar" lite på kopplingen eller det börjar när kopplingen är helt "i grepp" och inget "slir" alls. Korsen i kardanstången brukar kunna hålla länge (går att eftersmörja i vissa fall) medan Hardyskivan och mellanlagringen "ger upp" tidigare. Det kan (om det "durrar" medans du fortfarande slirar), komma från själva kopplingen. Är motorkuddarna väldigt dåliga (bakre vid växellådan på overdrivelådor) kan det vara det också.
av Tilly
Om kopplingen "hugger" precis när man släpper upp den så kan det också bero på att tätningen vid utgående axeln från motorn inte håller tätt och att det kommit motorolja på lamellen. Då brukar det vara svårt att smyga iväg utan att bilen rycker och det visar sig bara när man drar iväg från stillastående. I och för sig låter det på beskrivningen som din bil vibrerar snarare än rycker men det kan ändå vara värt att titta efter om det droppar olja mellan motorn och växellådan.
Användarvisningsbild
av erikn
+1 på att packboxen på utgående axel gett sig och du fått olja på kopplingen. Prova att tokslira på kopplingen i 10-15 sek och se om det försvinner vid närmaste starterna efter det. Vi hade det problemet på en 345 för länge sedan. Blev byte av koppling två gånger då jag inte visste bättre att jag skulle bytt packbox också.
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev:Blev byte av koppling två gånger då jag inte visste bättre att jag skulle bytt packbox också
Jag bytte 2 ggr på svärmors 360GL -88 också. Första gången efter 6000 mil. Då var det inte en tanke på att byta packbox, den var ju nästan ny (8 år ungefär)Andra gången var den äldre (c:a 14 år) och hade gått 8000 mil. Sedan fick hon inte köra mer.
Det är ett "hästjobb" att byta koppling på 300 modellen. Kopplingen sitter framme vid motorn (som vanligt) men växellådan sitter bultad mot bakaxeln och man får flytta hela alltet med kopplingskåpa, kardanstång (inbyggd i rör), växellåda/bakaxel så långt tillbaka så man kommer åt kopplingen. Det var mycket "pyssel, svordommar och nästan tårar innan jag kom åt kopplingen. andra gången gick det lite lättare, jag hade inte kvar min lokal, så en kompis (som har bilverkstad) bytte den.
Användarvisningsbild
av erikn
I mitt fall var det inte många mil mellan byte ett och två. Håller med om eländet med bakaxel då växellådan sitter fast i chassit precis framför bakaxeln. Kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde (drygt 20 år sedan) men vet att det var ett elände att få växellådan förbi axeln så att man kunde komma åt kopplingen.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]