Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av analfadet
Hej igen.

Ett riktigt bra forum det här... :lol:

Har inte varit hemma idag så jag har inte haft ngn chans att kolla "Röda Faran", men imorgon e det dags :???:

Som en komplett nybörjare som fan inte ens kan byta till sommardäcke :oops: så ska det här bli riktigt kul.

Återkommer med rapportering i morgon.

Adjö
av analfadet
Hej igen!

Ngt mycket märkligt har just inträffat.

Jag, en sann "ikke-mekaniker", har just varit ute och försökt hitta felet.
Började min karriär som bilmekaniker med att prova om bilen startade normalt... :( IKKE!!!!

Öppnade huven och började riva bland kablarna till startmotorn och till det som jag tror går till larmet. Hittade kablarna men insåg att jag formodligen skulle förstöra mer än göra nytta. Dessutom skulle det ta en förfärlig lång tid :???:

Jag satte mig i bilen för att göra ett sista försök. Drog nyckeln till snäppet innan start. Lät alla lampor tändas på instrumentpanelen, när jag såg att yttertemp. mätarn visade 16* C drog jag nyckeln till sista. VROOOOOOOM!!!! :shock:

Bilskrället startade!

Provade flera gånger och varje gång yttertemp. mätarn hade vaknat till liv startade bilen.

Kan det vara så enkelt som att batteriet faktiskt är nästan slut!?!
(Sorry Kena! måste bara höra flera säga det innan jag lägger 800,- på ett batteri... :wink: )

mvh
Analfadet
Användarvisningsbild
av Jocke S.
analfadet skrev:Hej igen!

Ngt mycket märkligt har just inträffat.

Jag, en sann "ikke-mekaniker", har just varit ute och försökt hitta felet.
Började min karriär som bilmekaniker med att prova om bilen startade normalt... :( IKKE!!!!

Öppnade huven och började riva bland kablarna till startmotorn och till det som jag tror går till larmet. Hittade kablarna men insåg att jag formodligen skulle förstöra mer än göra nytta. Dessutom skulle det ta en förfärlig lång tid :???:

Jag satte mig i bilen för att göra ett sista försök. Drog nyckeln till snäppet innan start. Lät alla lampor tändas på instrumentpanelen, när jag såg att yttertemp. mätarn visade 16* C drog jag nyckeln till sista. VROOOOOOOM!!!! :shock:

Bilskrället startade!

Provade flera gånger och varje gång yttertemp. mätarn hade vaknat till liv startade bilen.

Kan det vara så enkelt som att batteriet faktiskt är nästan slut!?!
(Sorry Kena! måste bara höra flera säga det innan jag lägger 800,- på ett batteri... :wink: )

mvh
Analfadet
Jag åkte till OK när jag misstänkte mitt batteri. Där lånade jag en mätare som mäter konditionen på batteriet...
av analfadet
Tack.
Drar dit imorgon... :)
av analfadet
senaste nytt!!!

Flickvännen hade bilen idag.

Precis som tidigare får jag ett samtal att bilen är trasig.
Hon tycker att hon har hört ett ljud och stannat bilen för att kolla.
när hon sen ska starta bilen igen, så startar den inte :?: :evil:

jag kommer hem och travar till bilen direkt.
bilen startar. åker till en "batterigubbe" som verkade j-ligt skum, han sa emellertid att batteriet är kass!!!

Problemet kvarstår, fast i en annan skepnad. :cry:

tidigare har ju bilen startat när den har varit körd precis. nu verkar det som att det inte hjälper. :(

Nu när jag går ut och startar den så startar den direkt och går ju som ett riktigt fartvidunder...

Uppgiven är f-n-i-mig bara förnamnet.

PS. den enda felköd jag får är 1-4-3 Knackgivarsignal. kan det vara till ngn hjälp!?!

analfadet
av Kena
Åk in till en verkstad för analys av patienten, kan vara värt en 5hundring bara för att hitta felet.
av analfadet
:lol: :lol: :lol:

Norra Europas besvärligaste patient...

Ska ta lördagen till att köpa nytt batteri och göra rent allaa jordpunkter...

Sen låna ut den till flickvännen... :???:

Sen får vi se.

Analfadet
av I.H.P
Hej.
Ett gammalt batteri fäller blyoxid ner i botten av cellerna = gegga i botten av batteriet.
När detta når upp till blylamellerna kan detta ge tillfällig kortslutning.
Detta kan ses om du har ett "genomskinligt" batteri i vit plast.

Mvh
Björn
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]