Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som rubrik lyder, min 945a blöddrar om man från tomgång upp till typ 1500rpm. I 50km/h och man rör gasen för mycket så säger bilen ifrån, de hugger tvärstopp. Har bytt lmm utan resultat, bilen går väldigt fett så börjar fundera på lambda kanske? Ingen skillnad alls i bilens gång med som utan lambda. Börjar tröttna på bilen nu, vill jättegärna ha igång bilen igen. Men efter allt strulande så börjar jag överväga att skrota om det inte löser sig nu. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla även genom att suga I den smala slangen som går till insuget (från BTR-en). Det ska vara helt tätt ock inte smaka bensin. Du kan även som hjälp I felsökningen kolla felkoder och med en multimeter mäta om Lambdasonden fungerar som den ska. Om du kopplat loss Lambda eller LMM medan motorn är igång "sätts" felkod och motorn går i "lim hom mode" tills felkoderna är "nollade". Men, händer inget när du lossar på det, är det förmodligen inte fel där. Om du har kallstartventil (alla har inte det) så kolla om den läcker igenom bensin (ta bort och plugga slangen). Sedan får den för mycket bensin om det är läck någonstans från LMM-en till efter katalysatorn. Det kan det ju vara något med turbon, gammal utspädd motorolja m.m också

Mvh
Lennart
av NilsO
Slå först på tändningen och kolla så avgasreningslampan (λ) fungerar. Ta ur säkring 1 cirka en minut för att nollställa motorstyrningen. Starta motorn. Om avgasreningslampan inte släcks när du startar så stäng av igen och läs ut felkoder. Annars kör med bilen tills lampan tänds, stanna och läs ut felkoder. Det är bättre än att gissa, och så kanske du kan få lite bättre förslag här.

Om du kan köra ett par mil utan att lampan tänds, men bilen ändå inte går bra, så säger det också något.
Hej.
Ditt problem liknar det jag hade på min 745 -88:a för några år sen.
Min var visserligen en med K-jet insprutning, alltså mekanisk,
men ändå, problemet var väldigt lika.
Efter mycket bytande av olika saker så visade det sig att det var
en spridartätning. Cylinder ett minns jag...
Efter byte av den gick den som en klocka igen.
Mvh/Håkan
Nu har jag provat allt jag har kunnat tro att det varit. Bytt lmm, lambda, kollat tändstift (den har börjat misstända på tomgång). Ska även kolla om det kan finnas olja i fördelaren, isåfall ska de tydligen kunna vara det. Annars är problemet än sålänge olöst och jag börjar bli väldigt frusterad. Får se om dagens bravader leder till att jag hittar felet eller om det kvarstår. Tack för alla svar!

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]