Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Baloo59
Hej
Jag har en 945 -94 med B230FD motor. När jag ska starta så kör jag 10-15 sek med startmotorn utan resultat. Släpper, väntar en sekund och startar igen. då startar den direkt. Detta sker varje gång. Nåpgon teori om vad det kan bero på?
av NilsO
Det finns lite olika saker som kan göra att det blir så, men det är enklare om man felsöker lite först. Prova t ex med startgas, om den då startar på första försöket. Eller kolla om det finns gnista (första gången) med ett löst tändstift. Det berättar om tändsystemet fungerar redan från början eller inte.

Är det så att den "nästan" startar och tänder när du provar första gången, eller är den helt död?

Hjälper det om du trampar ner gaspedalen lite? (Nu kommer någon att skriva att man aldrig ska röra gaspedalen när man startar på bilar med bränsleinsprutning. Det stämmer inte. Instruktionsboken till 940 föreslår till och med att man ska göra det, i vissa lägen.)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]