Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av seco
jag har en en 740 -91 som inte går så bra i autlådan,jag tömde ut oljan som ligger i tråget men man får ju inte ut allt,min plan var att ta bort tråget och kola silen men fick inte bort påfyllnadsröret,jag har gjort det flera gånger men kommer inte ihåg, det sitter 2 muttrar i varandra,jag vågande inte ta i var rädd att vrida sönder infästningen,det är väll högergänga på båda muttrarna,det skulle vara kul att få veta vad det är exakt för fel på min låda av en som kan autlådor,alltså, den lägger i ettan bra, sen väldigt sent till tvåan och jag har släppt på vajern nästan helt annars växlar den ännu senare skulle vara väldigt tacksam för svar + tips
av LaRy
Dra ej för hårt. Jag provade på det och fick jaga upp ett nytt oljetråg. Anslutningsmuttern är förmodligen hårdlödd i plåtkåpan. Jag skulle vilja påstå att du kommer inte att hitta mycket av intresse därinne ifall det är en låda typ AW71. Byt istället olja på följande vis.
Börja med att köpa ca 8 liter.
Släpp ut all olja genom tråget och sätt dit muttern igen. Full på motsvarande mängd, ca 2 liter.
Lossa försiktigt övre anslutning till oljekylaren ( ingång vid vattenkylaren)och fäst en genomskinlig slang på röret från automatlådan.
Starta motorn på tomgång och kör ut ca 2 liter och fyll därefter på 2 liter.
Fortsätt med detta flera gånger, tills du har klarröd olja som kommer ut, detta ser du tydligt genom den genomskinliga slangen.
När du använt totalt ca 6 - 8 liter är automatlådan totalt sköljd.
Anslut röret till oljekylaren mycket försiktigt, det är lätt att fördärva aluminiumgängan i kylaren. Dra först med handkraft, det är lätt att få "snedgänga".
Kör och slutkontrollera oljenivå enligt instruktionsbok, d.v.s. med varm olja och motor igång.
Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]