Busenkelt. :D
Lossa oljelocket på ventilkåpan.
Hissa upp bilen i fram på en domkraft, eller om du har tillgång till lyft är det ännu bättre.
Lossa oljepluggen som sitter mitt under tråget. Du kan inte missa den. Tror det är hylsa 25, om jag inte minns lite tokigt.
Nu kommer det flöda olja, så var beredd med nått att samla upp oljan i. Det bör ju ska vara nästan 4 liter olja... Sänk nu ner bilen igen, så den står plant.
Oljefiltret tar du när det slutat rinna under. Lossa det med därför avsett verktyg, eller om du lyckas lossa med för hand kanske? Men dom brukar kunna sitta en del dom rackarna. Det kommer rinna olja även från det, så en trasa är bra att ha till hands.
När det slutat rinna hissar du upp bilen igen.
Byt kopparpackningen på oljepluggen och skruva dit pluggen igen. Minns inte hur hårt den ska dras tyvärr. Jag brukar ta på en höft, så den sitter.
Skruva dit oljefiltret. Men smörj in gummitätningen på filtret med färsk olja först. Detta för att den ska "suga" mot blocket, så det inte börjar läcka där. Så drar du filtret ganska hårt, men bara för hand.
Sänk ner bilen.
Sen är det bara fylla på 3,85 liter olja igen. Jag brukar ta 3,5 liter, och sen fylla upp tills det ser bra ut på oljestickan.
Överfylla en motor är inte bra, för då riskerar man att det börjar pysa ut olja i oljesticksröret samt vevhusventilationen.
Ryck säkringen till soppapumpen (säkring 1 har jag för mig), eller dra tändkabeln mellan fördelare och tändspolen, och dra runt motorn några varv med starten. Detta för att få upp lite oljetryck igen innan du slutligen startar motorn, som får stå på tomgång typ 1 minut innan du kör igen.
Klart.
Mvh/ Adde