- ons 24 feb 2016, 19:18
Plockade ut fläktmotsåndet från luftkanalen. Satte en brygga över värmesäkringen och testade. Alla hastigheter funkade nu. Alltså fel på säkringen. Tog loss kablarna (besvärligt) och tog motståndet hem. Kopplade in en ny värmesäkring, 216C, med hjälp av två kopplingar från "sockerbitar" enligt Erikn:s modell. Skruvade bort fläktens motor. Tog hem den. I fläkten fanns ca 35 torkade björklöv, sju tallbarr och två tallkottsfjäll. Ett fjäll hade fastnat så att det kanske hindrade fläkten att gå runt. Putsade fläkten och satte lite olja i lagren. Det såg ut som ett av kolen var slut och kontakten nu genom kolhållaren av koppar/mässing. Axeln är nedsliten.
Kan man byta kolen i motorn? Är det bara att böja upp de rätt klena hållarna, sätta in nya kol och sen böja tillbaka. Håller dom?
Värmesäkringen hade alltså lösts ut för att fläktmotorn inte gick runt då den var belamrad med löv etc. Och det berodde säkert på att metallnätet i luftintaget framför vindrutan är loss från mellanplåten längs ena långsidan.
Mellanplåten skall jag ha bort när jag får delen för att reparera höger vindrutetorkare. Kan någon ge tips om hur metallnätet skall fästas i plåten så att skräp inte sugs ner i själva fläkten?
Kunde gärna illustrera med bilder men har missat hur man sätter hit dem.
Det besärligaste i proceduren var att ur "sockerbitarna", dvs moderna sådan med plast/nylonhölje, få ut metalldelarna. Det ryms inte alltför långa såna. Jag försökte få benen på både den nya och den gamla säkringen fästade med två skruvar.
Tacksam för alla tips, borde sätta ihop bilen i morgon igen.
Bengt
Kan man byta kolen i motorn? Är det bara att böja upp de rätt klena hållarna, sätta in nya kol och sen böja tillbaka. Håller dom?
Värmesäkringen hade alltså lösts ut för att fläktmotorn inte gick runt då den var belamrad med löv etc. Och det berodde säkert på att metallnätet i luftintaget framför vindrutan är loss från mellanplåten längs ena långsidan.
Mellanplåten skall jag ha bort när jag får delen för att reparera höger vindrutetorkare. Kan någon ge tips om hur metallnätet skall fästas i plåten så att skräp inte sugs ner i själva fläkten?
Kunde gärna illustrera med bilder men har missat hur man sätter hit dem.
Det besärligaste i proceduren var att ur "sockerbitarna", dvs moderna sådan med plast/nylonhölje, få ut metalldelarna. Det ryms inte alltför långa såna. Jag försökte få benen på både den nya och den gamla säkringen fästade med två skruvar.
Tacksam för alla tips, borde sätta ihop bilen i morgon igen.
Bengt