Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945 Classic -98, med M90 manuell låda.
Har ibland problem med vibrationer vi gaspådrag, men även vid jämn hastighet, runt 85-95 km/h.
Läste på forumet att det är vanligt med vibrationsproblem i samband med byte av stödlager till kardanaxel.

Har tidigare haft vibrationer på grund av dålig gummikudde till växellådan. Köpte då ny kudde hos CVI automotive, och problemet försvann. Dock återkom det efter en månad. Fann då att kudden redan blivit utmattad och växellådan gick emot balken under. Påtalade detta för CVI, och fick en ny kudde kostnadsfritt. Den var lika dålig. Monterade då en Volvo original och det hela var löst.

Har efter nåt år, återigen fått problem med vibrationer. Kan nu inte se nåt fel på växellådskudden. Kan inte heller se nåt fel på knutkors eller motorkuddar. Har tidigare också bytt stödlager med gummi på kardanaxeln, fabrikatet på de nya delarna är SKF. Problemet är det samma med gamla vinterdäck som med nya sommardäck, så däcken kan uteslutas. Då problemet är störst vid gaspådrag eller motorbroms bör ju felet sitta i drivlinan.

Är kanske ute och cyklar, men tror att svänghjulet är på nåt sätt tvådelat med gummi emellan. Kan det vara fel där ?
Det är ju en del jobb att kolla detta, så man vill ju helst hitta en lättare lösning på problemet.

Har en 945, -93 automat, stående som reservdelsbil. Denna har nytt stödlager och gummi från Biltema. Där fanns inga vibrationer efter bytet.
Har tänkt att prova denna kardanaxel på min -98. Bilen står dock inknödd i ett hörn, och är svår att komma åt för tillfället, så det får bli lite längre framåt vårkanten. Vet nån förresten om -93 automat och -98 manuell har samma kardanaxel, så att detta är möjligt ?
Tråkigt med vibrationer! :cry: Du är långt ifrån ensam om detta, provade själv med fyra sorters stödlagerhållare innan jag blev av med vibrationerna. Tyvärr verkar det inte
helt lätt att sätta fingret på vad det är som framkallar vibrationerna många gånger.

Nej, kardanen från automataren passar inte på den manuella!
Det är inte alltid man ser på Hardyskivan att den är dålig, det kan även vara att "tappen" som styr axeln som kärvar. Om ett kardankors börjar att "ta slut" så är det inte alltid det börjar med att glappa och då känner man inte på dom att dom är kass. Man får kolla noga om det finns antydan till rött damm precis i kanten mellan själva korset och hylsan. Alternativt plocka ner stången så man kan vrida ordentligt på dom. På min finns "små pluggar" i korsen som man kan skruva loss och ersätta med en smörj kopp. Man kommer nog inte åt utan att stången är nermonterad. Jag smorde mina (har 3 st kors) när jag bytte stödlagret (Biltemas, inga vibrationer efter!!!!). Jag skruvade tillbaka pluggarna efter jag smort för jag tror inte där är plats för nipplarna.

Mvh
Lennart
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]