Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gonate
Åkte förbi självaste Bilia för att få rätt olja till bilen. Väl där köpte jag det dom ställde fram och tänkte inte mer på det förutom den svinigt dyra prislappen. Men det är en annan historia.

Nu till saken.

Jag har alltså fått Castrol Magnatec Professional - oe5w-40. Som enligt vad jag kan se är helsyntet.

Samtidigt skriker andra att "i en sån gammal bil kan du förhelvete inte ha helsyntet!".

Så vad sägs. Är det dumt att köra på en sådan olja? Eller ska man gå på ett mer primitivt alternativ och en mineral eller delsyntet i typ 10-30 klassen?
Användarvisningsbild
av lennarte
gonate skrev:Så vad sägs. Är det dumt att köra på en sådan olja? Eller ska man gå på ett mer primitivt alternativ och en mineral eller delsyntet i typ 10-30 klassen?
Förr var det så att man var rädd att "ny och modern" olja skulle "lösa upp" gammalt "skräp" i vevhuset som kan "sätt igen" lite här och var. Det var inte helt obefogat. Den risken är väl inte så stor längre för även "billig" olja håller hög kvalitet. Däremot tycker jag att det är lite av slöseri att hälla i "svindyr" olja i en bilmotor som fungerar alldeles utmärkt med en olja för kanske en 4-del av priset. Jag tycker att det är viktigare att byta oljan oftare än att köpa dyr olja. Sedan är det ju så att sköter man inte oljebytena med syntetolja, så kan ma få riktig tjära i oljetråget, syntetoljan blir tjockare och segare när den "slits" medan mineralolja blir tunnare och mer lättflytande.
av Henkek
Sök på google. Finns en del firmor som säljer castrol olja betydligt billigare än i fysisk butik :) om man nu måste ha castrol olja
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]