- tis 15 dec 2015, 19:38
#1029130
Godafton kära experter. Jag köpte en väldigt fin 940 GL automat med motorkod B 230 FD för ett par-tre månader sedan. Den drog på sommardäck lite över litern även på längre körning men dom är ju en aning törstiga så det kan jag ta. Jag bytte olja och monterade ett bypassfilter under hösten samt slängde på vinterhjulen. Har 4,5 km till jobbet och den hann såklart aldrig bli varm. Ingen motorvärmare.
Tankade och den hade dragit 1,55 l/mil. Motoroljan är så utspädd av bensin att oljetrycket blev för lågt på tomgång! Inga felkoder finns och den går otroligt rent och fint. Ca 27500 mil på mätaren.
Förra ägaren har bytt tändstift, rotor och fördelare. Slog i en flaska injectorcleaner ifall insprutarna står öppen av smuts men jag vet inte. Jag är själv lite mekaniker så jag har en viss aning om motorer men här famlar jag i mörker.
Det verkar som att det har blivit en aning bättre med bränsleutspädningen (bensin kan ventilera ut i ventilation) för nu har jag oljetryck även på tomgång.
Vad tror ni?
Tankade och den hade dragit 1,55 l/mil. Motoroljan är så utspädd av bensin att oljetrycket blev för lågt på tomgång! Inga felkoder finns och den går otroligt rent och fint. Ca 27500 mil på mätaren.
Förra ägaren har bytt tändstift, rotor och fördelare. Slog i en flaska injectorcleaner ifall insprutarna står öppen av smuts men jag vet inte. Jag är själv lite mekaniker så jag har en viss aning om motorer men här famlar jag i mörker.
Det verkar som att det har blivit en aning bättre med bränsleutspädningen (bensin kan ventilera ut i ventilation) för nu har jag oljetryck även på tomgång.
Vad tror ni?
The best diplomat I know is a fully charged phaserbank