Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Y62
Godafton kära experter. Jag köpte en väldigt fin 940 GL automat med motorkod B 230 FD för ett par-tre månader sedan. Den drog på sommardäck lite över litern även på längre körning men dom är ju en aning törstiga så det kan jag ta. Jag bytte olja och monterade ett bypassfilter under hösten samt slängde på vinterhjulen. Har 4,5 km till jobbet och den hann såklart aldrig bli varm. Ingen motorvärmare.
Tankade och den hade dragit 1,55 l/mil. Motoroljan är så utspädd av bensin att oljetrycket blev för lågt på tomgång! Inga felkoder finns och den går otroligt rent och fint. Ca 27500 mil på mätaren.
Förra ägaren har bytt tändstift, rotor och fördelare. Slog i en flaska injectorcleaner ifall insprutarna står öppen av smuts men jag vet inte. Jag är själv lite mekaniker så jag har en viss aning om motorer men här famlar jag i mörker.
Det verkar som att det har blivit en aning bättre med bränsleutspädningen (bensin kan ventilera ut i ventilation) för nu har jag oljetryck även på tomgång.
Vad tror ni?
av NilsO
Jag kanske missförstår, men har du bara kört 4.5 km/åt gången? Isåfall tror jag inte det är orimligt med 1.5 liter/mil, särskilt inte om du bor lite norrut. De drar jättemycket vid kallstart (speciellt när det också är kallt utomhus).
Användarvisningsbild
av Y62
4,5 km sen är jag på jobbet. Bor i Uppsala och så kallt har det inte varit... Stiften har jag inte tittat på men det ska jag göra.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror inte heller det är orimligt för så korta resor. Ska du fortsätta pendla rekommenderar jag en motorvärmare om du har tillgång till el. Själv körde jag 16 km genom Stockholm i måndags på 1h och 50 minuter...
av sicnarf
1.5 liter milen är för mycket även om man har 4.5 km till jobbet. Jag kör 7 km till jobbet och min drar lite över litern per mil. Så nåt är fel nånstans.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
sicnarf skrev:1.5 liter milen är för mycket även om man har 4.5 km till jobbet. Jag kör 7 km till jobbet och min drar lite över litern per mil. Så nåt är fel nånstans.
det är en automat, 7 km är enorm skillnad jämfört med 4,5km motoruppvärmningsmässigt
Användarvisningsbild
av lennarte
Min B234F drar numera 1,1 - 1,2 l/mil. Med vinterdäck, ibland AC på, c:a 7km till jobbet, motorvärmare både hemma och på jobbet, Manuell låda med overdrive. Även med motorvärmare tar det ett par km innan motorn blir riktigt varm, ändå har det knappt varit minusgrader här än (-2º idag 06:30). Så för mig låter inte 1,5 l/mil så förskräckligt mycket, däremot "lite över litern" vid långkörning kanske tyder på något fel. I första läget skulle jag nog byta termostat (92º) som en säkerhetsgrej. Man kan inte fullt ut lita på att motorn är varm bara för att nålen på tempmätaren står rakt upp. Kolla även så plastskydder under motorn sitter på plats, det gör mer nytta än man tror och även slangen från förvärmningen vid grenröret till luftfiltret. Jag har tagit bort "förgreningen" i luftfiltret och "kör" med förvärmningsslangen direkt in i luftfiltret. Dessa saker gör kanske inte så mycket för bränsleförbrukningen, men det hjälper till att få motorn varm fortare så det kan minska "utspädningen" av motoroljan. Sedan sitter det ju en motortemperaturgivare för motorstyrningen som kan fela så motorn får för mycket bensin (inte att förväxla med tempgivaren till tempmätaren i instrumentet). Detta är relativt billiga åtgärdet som är enkelt att fixa.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Y62
Inga felkoder och den har lugnat sig på förbrukning. Jag tror jag hade lite otur helt tillfälligt, extremt korta turer, samtliga däck hade tappat ganska mycket luft och jag hade nog onödigt mycket i bagaget.
Går fantastiskt fint, synd på den allmänt lite höga förbrukningen.
Är det någon som vet flödet på oljan i automatlådan? Det jag undrar är var oljan kommer från och är på väg till vid kylaren. Jag ska montera ett filter och tänkte ta olja där men är det trycksidan kan det bli problem.

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]