- mån 28 dec 2015, 12:50
Fast då vill jag nog snarare ifrågasätta källan.
Electronic måste ju i så fall syfta till motorstyrningssystemet, det kan ju knappast vara något annat. Och som tidigare nämnts så hade ju ingen GLE-modell (utom 760) elektroniskt motorstyrningssystem upp tom. 1988. Efter det hade ju alla modeller elektroniskt motorstyrningssystem så det fanns väl ingen poäng med att betona att just GLE-modellerna skulle vara "Electonic" då? Jag är naturligtvis inte bergsäker men jag skulle nog sätta mina pengar på att det skall utläsas Executive även på senare modeller. Eller så brydde sig Volvo helt enkelt inte så mycket, kunderna var vid det här laget väl införstådda med att GLE var en lite mer påkostad variant och då kunde det kvitta vad E:et egentligen betydde.
Man kan ju göra en liknelse med Lambda Sond-emblemen som satt i grillen på bilar med B230F i slutet av 80-talet. De försvann ju ganska snabbt efter att det blev krav på katalysator. Då fanns det ju inte längre något pr-värde i att skylta med det när lambda-sond mer eller mindre var standard på alla bilmärken.