- sön 27 dec 2015, 18:26
Dök på denna tråd som visserligen är gammal men tänkte ändå delge min teori om skrynklande dörrsidor. Har två 965 årsmodell -95, -96 samt en V90 -98. På -96:an har jag grymt mycket skrynkel men ingenting på de andra...
Den ena av mina döttrar tyckte skrynklet var fult, och på barns nyfikna sätt och små fingrar kom hon problemet på spåren.
Om ni lättar lite på gummilisten på insidan av rutans nederkant som hon gjorde så ser ni en tunn, smal metall-list/skena som håller fast klädseln. Den är gjord i tre delar och rynkningen "råkar" sammanfalla med de två skarvarna/mellanrummen mellan de tre delarna. Troligtvis är listen delad i tre delar för att kunna växa/krympa med temperaturen utan att det blir en "solkurva"...
Ändarna på dom små listerna är ofta VÄLDIGT vassa (ingen gradning här inte...). Hörnen får tag i skinnet (som en plog typ...) och skjuter det framför sig några tiondels millimeter när exempelvis bilen står i solsken. Det är oftast den mittre, långa delen som orsakar rynket då den kan fastna i skinnet i båda sina ändar. De yttre, korta bitarna har oftast yttre änden utanför skinnet och får därför inget "fotfäste" att skjuta skinnet någonstans utan växer/krymper i ytteränden.
När temperaturen sjunker och den drar ihop sig igen tar listen inte med sig skinnet tillbaka eftersom den inte är vass åt det hållet. Nästa gång solen skiner växer den igen, tar ett nytt tag i skinnet och "puttar" det framför sig någon eller några tiondelar igen. Skinnet drar förvisso ihop sig lite det också när det svalnar, men inte lika mycket som metall-listen som det verkar. Med tiden så börjar en synlig rynka uppstå. När skinnet puttats iväg tillräckligt mycket så listen "tappar taget" så slutar rynkningen att växa.
Jag gradade av ändarna på metall-listerna (pilligt...), rundade av hörnen lite lätt (ännu pilligare) och för säkerhets skull böjde jag upp hörnen lite (...borde tagit bort listerna först...). Efter det så har inga rynkor uppstått för mig.
Har någon annan gjort liknande erfarenhet?