Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Tänkte fråga har tittat på en 945 som klädseln skrynklar sig lite lite på. Är det något man kan hindra? Bilen har stått i garage men nu kommer den stå i solen kommer det skrynkla sig massor? Det är en 1996 års modell.
Har en 740 1992 som inte har det problemet. Passar de jag har på 740 på en 940?
Ser ju inte så snyggt ut med skrynklig inredning.
av Candypig
Hej, har den börjat skrynkla sig kommer den att fortsätta göra det, ett vanligt volvo fel som åtgärdades först på 98:ans modell, det är värmen och "kylan" som gör att de korvar sig = skitfult enligt min mening, bara att byta till beg. från en 98:a.
Förmodligen borde de passa från din 92:a, men är ej helt säker.
Användarvisningsbild
av mifran
Frågan är ska man försöka göra något nu när det bara är lite skrynklor, några mm. Eller ska man låta det vara till det blir värre och då försöka som en del skriver ge sig på med lim, brödkavel och värmepistol? Ja det är mycket fult.

Nackdel med de dörrsidor jag har är att på 740:in har jag elhissar. Men det kanske går ganska enkelt flytta hissarna. Mekaniskt är det ju enkelt men frågan är om det finns kablage framme på en Volvo 945 för elhissar?
av Pxu
På 960 upp till 94 års modell verkar dom klara sig bra och dom ser likadana ut som på 940, måste ju gå att hitta billigt på skroten numera?
Användarvisningsbild
av mifran
Har varit och letat på skroten men alla sidor verkar antingen vara borttagna, sönderbrutna eller så sitter det megastora högtalare i dörren med skruvhål långt utanför. Men är det någon som exakt vet vilka årsmodeller av Volvo som är samma som på min nya Volvo 945 1996 med svarta sidor. Vad jag kan se så är 1998 gråa. Det har inte blivit så mycket skrynklor på min bil ännu men vill gärna skaffa några som är hela och fina.
av 965forever
Dök på denna tråd som visserligen är gammal men tänkte ändå delge min teori om skrynklande dörrsidor. Har två 965 årsmodell -95, -96 samt en V90 -98. På -96:an har jag grymt mycket skrynkel men ingenting på de andra...
Den ena av mina döttrar tyckte skrynklet var fult, och på barns nyfikna sätt och små fingrar kom hon problemet på spåren.
Om ni lättar lite på gummilisten på insidan av rutans nederkant som hon gjorde så ser ni en tunn, smal metall-list/skena som håller fast klädseln. Den är gjord i tre delar och rynkningen "råkar" sammanfalla med de två skarvarna/mellanrummen mellan de tre delarna. Troligtvis är listen delad i tre delar för att kunna växa/krympa med temperaturen utan att det blir en "solkurva"...
Ändarna på dom små listerna är ofta VÄLDIGT vassa (ingen gradning här inte...). Hörnen får tag i skinnet (som en plog typ...) och skjuter det framför sig några tiondels millimeter när exempelvis bilen står i solsken. Det är oftast den mittre, långa delen som orsakar rynket då den kan fastna i skinnet i båda sina ändar. De yttre, korta bitarna har oftast yttre änden utanför skinnet och får därför inget "fotfäste" att skjuta skinnet någonstans utan växer/krymper i ytteränden.
När temperaturen sjunker och den drar ihop sig igen tar listen inte med sig skinnet tillbaka eftersom den inte är vass åt det hållet. Nästa gång solen skiner växer den igen, tar ett nytt tag i skinnet och "puttar" det framför sig någon eller några tiondelar igen. Skinnet drar förvisso ihop sig lite det också när det svalnar, men inte lika mycket som metall-listen som det verkar. Med tiden så börjar en synlig rynka uppstå. När skinnet puttats iväg tillräckligt mycket så listen "tappar taget" så slutar rynkningen att växa.
Jag gradade av ändarna på metall-listerna (pilligt...), rundade av hörnen lite lätt (ännu pilligare) och för säkerhets skull böjde jag upp hörnen lite (...borde tagit bort listerna först...). Efter det så har inga rynkor uppstått för mig.
Har någon annan gjort liknande erfarenhet?

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]