Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Tjena är det någon som har några tips. Har en 945 T (165hk) orig nu. Har införskaffat ett Ferrita sport avgsystem. 3" fram till race kat sedan 2,5" från kat och bakåt. Tänkte nu chippa den och sätta ett sportluftfilter samt höja laddtryck till 0,7 b samt en dumpventil. Jag är lite osäker på om den kommer få tillräckligt med soppa :?: . Räcker det med orig spridare och en ny regulator?. Har kollat både på Prospark & Hestec system men dom är dyra och kanske overkill?. Har ävan funderingar på en Garret T28 Turbo :?: . samt en ny topp & kam från KG's. Är det någon som har trimmat sin 945 som kan ge mig lite tips :?: :D

Mvh Patric
av Addekarlsson
Tror inte du kommer stöta på några om helst bekymmer med soppan. Enda du ska tänka på är att när du chippat och höjt laddtrycket, så är det slut med att tanka 95 oktan, för då måste du köra 98 oktan.
Detta för att 95 oktan antänds för lätt (exploderar okontrollerat), vilket resulterar i knackning/spikning, som i sin tur kan leda till mosad stake eller blåst toppackning (se min tråd i garaget).
98 oktan har en högre tändpunkt, och kommer därför inte explodera som 95 oktan gör, utan tändstiften har fortfarande koll på hur det antänds.

När du skaffar dumpventil, tänk på att du "måste" ha en återcirkulerande dump, eftersom LMM har mätt upp den luft du dumpar. Dumpar du rätt ut i atmosfären, så kommer bilen inte alls gå bra, för då försvinner luft som databoxen tror finns där, och du får en tokfet soppablandning.
Detta är färsk info av Turbo Center i Sthlm, eftersom jag själv är ute efter en dump till min snurra.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av enpc
Tack för tipset :D Kör dock redan nu på endast 98 oktan för 95 blasket går ju inte att köra på. Har nu även fått ett färdigt förslag på ett trim pkt för 260 hk från GIK Turbo. http://www.gikturbo.se

Mvh enpc
av Addekarlsson
Men så bra, då är det ju inga bekymmer alls då. :D :wink:
Näsvist frågat, vad får du ge för ett paket, samt vad innehåller det?

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av enpc
Smakar det så kostar det :cry: Till min fullturbo så kostar det kitet 19900:- då får du följande: filter, turbo, programvara, bränsletrycksregulator samt vatteninsprutning. Obs observera att avgassystem inte är medräknat. Jag har ett Ferrita sport system (13990:-)
Så man måste ju vara en entusiast. :P

Men när man har grejorna till sin stora gamla familjebil och ser den sportiga BMW'n bli mindre och mindre i backspegeln då är det värt det :twisted:

Mvh enpc
av Addekarlsson
enpc skrev:Smakar det så kostar det :cry: Till min fullturbo så kostar det kitet 19900:- då får du följande: filter, turbo, programvara, bränsletrycksregulator samt vatteninsprutning. Obs observera att avgassystem inte är medräknat. Jag har ett Ferrita sport system (13990:-)
Så man måste ju vara en entusiast. :P

Men när man har grejorna till sin stora gamla familjebil och ser den sportiga BMW'n bli mindre och mindre i backspegeln då är det värt det :twisted:

Mvh enpc
Tur man är "entusiast" då. :wink:
Lade 12 000 för 2 veckor sen bara på topprenovering.
Men 14 000 för ett avgassystem? Låter dyrt det. Simons fullflödes kostar mellan 2500 och 3000 kr, rostfritt, halvsats 2½". Sitter på min 780. :D
Men de tär klart, vill man ha just Ferrita, så blir det till att lätta på lädret lite. :wink:

Men det lät ju inte så dyrt för det trimkittet tycker jag. Om man räknar på snabbkalkylen för turbo:
300 kr per hk.
260 - 165 = 95 hk
95 hk * 300 kr = 28 500 kr
Du betalar 19 900 kr, vilket gör att du "sparar" 8 600 kr.
På det sättet räknat är det ju riktigt billigt. :wink:

Men det blir svårt nu.... Trimma eller fixa inredningen först.... *suckar* Vill göra båda, men det finns det inte dollars till. Bara instrumentbrädan till min kostar nästan 15 000 kr, och finns inte begagnad. Inte så jag och några till har lyckats hitta en i alla fall.... :roll:
Men, som du säger, tur man är "entusiast". :wink:

Mvh/ Adde

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]