Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nån som vet säkert å har snabba svar innan ja får gå ut å mäta själv i regnet?

Bytte bromsslang men "nippeln"/delen mellan bromsslang och ok gick av. Satte nya slangen direkt in i oket och trodde det var ok men besiktningsgubben upptäckte den var för kort och sträcktes väldigt vid fullt rattutslag.
Alla slangar jag hittar är ca 335 mm långa plus minus nån millimeter. Nippeln som gick av är antagligen en viss längd och problemet att den inte finns nu men ringde Bilia å dom sa "nippeln" är gjuten i slangen...?? Såå...är slangen från Skruvat (335 mm) för kort? Biltemas är oxå 335 mm...är det skillnad på bakhjulsdrivna bilar då som svänger kraftigare och behöver längre slang än felhjulsdrivna? Var hittar jag en längre slang som passar alt. den där nippeln/kopplingen mellan ok och slang som gick av?

Ska ut å mäta med andra sidans gamla slang men nån här kanske vet hur denna gåta löses? Och titta inte efter längden på slangar hos Skruvat nu...dom vet inte allt alltid.

Är Volvos orginalbromsslang längre möjligtvis? Alltså några cm längre än 33,5 cm??

Väldigt tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Vad är felhjulsdriva bilar? klart slangen blir för kort om du tar bort "nippeln " som sitter på oket.
Gå och få en ny slang i metallomspunnet så kan du välja längd själv...
Framhjulsdrivna som man får backa 17 ggr med när man skall parkera vid affärn. Enligt Volvo är nippeln gjuten på slangen och dom kunde inte hitta delen i deras dator...klart ja fattar slangen blir kortare om den inte är med. Metallomspunnet? Vart då? Kan man köpa bromsslang i valfri längd nånstans?

Nån med Vadis/Vida här som kan se orginallängd på bromsslang fram till 965/V90?
Användarvisningsbild
av Nexus
Backa 17 gånger? Då är det nog mera du som är värdelös förare. Har både 740 och V70 och vändradien är ingen markant skillnad på.
Jag köpte på industripartner. De gör egna slangar av alla dess slag. Tror även swedol kan göra det...
Nippeln är inte gjuten på slangen. Har bytt slangar runtom på min 740 och bak monterar man direkt på oket.
Vore jag dig åk till närmsta skrot och skruva bort det du behöver...
av I.H.P
Bromsslangarna ska vara 386mm.
Finns på t.ex ad-bildelar.

//Björn
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]