Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
Rådlös skrev:Noll är ju detsamma som "inget". Du har alltså inget (mätbart) kolmonoxidutsläpp. Förr sa man bara koloxid, men på senare år har ju koldioxid blivit mycket mer aktuellt. Så för att hålla isär begreppen har man förtydligat benämningarna. Kolmonoxid är som bekant dödligt giftig. Koldioxid är inte giftig på det sättet men innehåller inget "inandningsbart" syre. Så man kan dö av kvävning om det är alldeles för mycket koldioxid i lokalen där du befinner dig. Koldioxid är i stället en så kallad Växthusgas. Den lägger sig i jordens atmosfär som ett "växthus" och håller kvar solvärmen. Det är därför polarisarna smälter och öknarna breder ut sig. Man försökte "fixa" det i Paris häromdagen, men det blev bara något halvhjärtat som förmodligen ingen bryr sig om?
Mon är samma ord som mono = 1 eller "ensam". Molekylen har bara en kolatom. Di är samma ord som duo = 2 eller "dubbel". Den molekylen har två kolatomer.

Ett tillägg: Du säger att du skall svetsa katalysatorn. Du är väl medveten om att den är av rostfri plåt?
det visste jag inte, hur blir det hål i rostfritt?
får köpa en ny då :) :-)-)
Rostfri plåt är ganska hård i sig själv och inte så elastisk. Jag kan tänka mig att det har blivit sprickor av vibrationer och annat?
Det kan ju också vara så att det är en piratprodukt med sämre kvalitet som någon har monterat i ett tidigare skede. Det är skillnad på rostfritt och rostfritt. Det kan vara billigare att snåla på en legeringsmetall eller utesluta den helt. :evil:

Mera tillägg: Du kan göra ett enkelt experiment. Högkvalitativt rostfritt stål är omagnetiskt. Lågkvalitativt rostfritt stål är magnetiskt. Ta en magnet och pröva om den fastnar på katalysatorn.
av NilsO
Katalysatorerna till 740 kanske kan se lite olika ut.

Men oftast finns ett yttre plåthölje som bara är för skydd och värmeisolering. Det händer inte direkt något om det är (lite) trasigt, inga avgaser kan komma ut eftersom det finns ett annat hölje innanför.

På min bil höll det yttre höljet på att separera och ramla av, och skramlade och hade sig. Jag tänkte först popnita ihop, men drog istället två stålband runt och spände ihop. Det har hållt bra i snart fyra år nu.
NilsO skrev:Katalysatorerna till 740 kanske kan se lite olika ut.

Men oftast finns ett yttre plåthölje som bara är för skydd och värmeisolering. Det händer inte direkt något om det är (lite) trasigt, inga avgaser kan komma ut eftersom det finns ett annat hölje innanför.

På min bil höll det yttre höljet på att separera och ramla av, och skramlade och hade sig. Jag tänkte först popnita ihop, men drog istället två stålband runt och spände ihop. Det har hållt bra i snart fyra år nu.
Min ser ut såhär.

https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a ... ysator.jpg

Hål på 3 ställen vid skarven. Där dom pressat katten
Pris för en bolt on beg ligger runt 1000 på bdb.
NilsO skrev:Om det bara är pressat ihop så är det ett skyddshölje precis som på min. Då behöver det inte vara 100 % tätt (det är det knappast ens när den är ny).

Det liknar mest hål. Typ som en tio krona i runda slängor.
.låter verkligen att det är håll när man startar. Typ som man har en läcka i ljudämparn.
Och det känns med handen.
Verkligen plåt tunt.
Läckorna är inte iemellan pressen utan ovanför skarven och under.
På bilden syns en svart fläck. Precis där jag hat 1 av 3 hål.
Verkar vara hål i den med.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]