lennarte skrev:Kolla jorden. Sitter bakom strålkastarna i innerskärmarna. Alternativt spänningsfall över ärgade säkringar. Det finns (enligt elschemat) inget relä för halvljus et på -84-an, det kom inte förrän -88. Däremot sitter det ett relä för "gemensam" ström till både hel och halvljuset, det är förmodligen det du bytt. Kolla även batterikabelskorna, där sitter en kabel på + polen som går in till en plus plint med förgrening vid bränsleboxen (vid A-stolpen höger sida på 740 I alla fall) och vidare till säkringscentralen, tändlås o.s.v. Där finns också möjligheter till dålig kontakt. Nr 29 på elschemat tidigare i tråden. Kolla med nya lampor också, det kan "gå sönder" inuti lamporna också så jorden "försvinner"
Mvh
Lennart
Tack för svaret igen Lennart...
Slipat plåtrent och gjort rent alla jordkontakter på båda sidorna, säkringarna har jag bytt, tittade efter nån + plint men hittade inte direkt någon och kontakterna ser rätt fräscha ut under ratten och vid boxen osv. Nya lampor har jag provat flera gånger. Fulkopplade halvljusena lite så jag kunde åka och besikta, men bromsljusen fungerar inte heller kan det ha någonting med halvljusen att göra kanske?
Iallafall, när jag åkte till besiktningen så typ 200m innan så började bilen gå riktigt ojämt lät som den gick på 3 cylindrar typ? De gick att fortsätta köra den men den var slö och turbon jobbade på. Har kollat gnistan igen och det har den, kompression ser bra ut på alla cylindrar och bränsle får den också... Kollat efter eventuella läckade i "luftsystemet" också men hittar inga hål. Motorn skakar på tomgång exakt som att den går på 3 cylindrar. Motorn står i rätt läge också enligt markeringarna.
Börjar bli motigt nu när man var så nära!! :(