Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av humpus
Hej!
När jag slår på/av, mest på, får bilen en elektronisk blackout för en bråkdel av sekund.
Farthållare går ur och steroen nollställs etc.
Vad tror expertisen om detta?
Generatorn laddar som den ska.
945 -98 Classic
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du många/starka lampor som tänds samtidigt med helljuset så kan det bli en "dip" på strömmen även om det inte är dålig kontakt någonstans. Jag har något liknade "fenomen". Jag har originalkopplade dimljus som inte kan tändas tillsammans med halvljuset, men är knappen på så lyser dom på helljuset. I vissa fall (inte alltid) så slocknar min trippmätare när jag slår på helljuset. Trippmätaren är en app i telefonen som är inställd på att starta när motorn startar (känner av batterispänningen genom laddaren i cigg.uttaget) och stängs av när jag stänger av motorn. Men ibland stängs den av när jag slår på helljus med dimljus, aldrig annars. Det är för spänningen sjunker ett kort tag (2x100W i helljuset och 2x55W i dimljusen) under den spänning som appen är inställd på. Kanske är samma på farthållaren m.m. Jag skulle kolla att alla kablar på batteriet sitter ordentligt fast och "ärgfritt". På 740 sitter det på + kabelskon extra kablar som går direkt från batteriet till en kopplingsdosa vid insprutningsboxen och vidare till tändlås m.m. På min sitter även matningen till ABS-en direkt på + kabelskon. Där hade jag problem för något år sedan, när man lossar på kabelskon så är det en mutter men dom andra kablarna sitter "under" den andra muttern så det kan vara dålig kontakt där även om det är bra kontakt mellan generator/startmotor och batteriet. Det blev en "himla massa" text, hoppas du förstår vad jag menar

Mvh
Lennart
Optimering

Någon som provat dieselkraft optimering p&a[…]

Du har helt rätt. Ha en trevlig helg. Tror v[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]